5 saker du inte visste..

om mig gällande.. DET VÄRSTA JAG VET ATT FOLK GÖR/SÄGER
1. "Det är ju bara mat". aaaalltså. den här meningen kan få mig upp i linningen. vadå bara mat? Det betyder så otroligt olika mycket för alla människor så man kan inte generalisera en känsla. för att det inte betyder något för någon kan det betyda extremt mycket för en annan. ett citat av Briljant Savarin säger - Matglädje tillhör alla tider, alla åldrar, alla samhällsgrupper och kulturer, den går hand i hand med alla andra nöjen i livet och är där för att trösta oss när de övriga försvinner”  med det menas exempelvis en äldre gamling som förlorat allt som hem, make osv. kanske betyder du eftermiddagsfikat med en kaka vid 15 otroligt mycket för denna. ta då inte bort detta fika. jag skulle kunna babbla på här hur länge som helst men ska behärska mig. Men en sak vill jag lägga till och det är när det appliceras på själva produkten/varan också. att inte se värdet i mat och kasta mat. det är big NO NO.
2. ordet "duktig". Ordet ger mig rysningar. Förmodligen för att det är så förknippat med något min kusin skrev om förra veckan på facebook. De hade en kurs gällande pedagogik och skulle byta ut deras ord som förknippas och kapar prestationskrav och stärker visst självförtroende men inte självkänsla, exempel var "inte, sluta, duktig och fin"  syftet är att se MIG inte vad jag presterar klokt, man ska prata om det man tycker barnen gjort bra med andra ord än just dem för att stärka individen inifrån. Jag använder ordet själv men tänker jämt på det när jag gör det och är väl egentligen för lat för att sluta med det och tänka ut andra ord. mest kräkkänslor får jag när man prickat av en radda punkter på en att-göra-lista och någon kläcker ur sig det. bara för att jag är lagd så och inte finner det roliga i att ligga och pilla mig i navlen hela dagen så innebär faktiskt inte det att jag är mer duktig.
3. Folk som ställer artiga frågor men inte lyssnar på svaret. aaaaalltså, den här skulle kunna komma på plats ett om det inte var så att jag har ett hjärta för mat. hur kan man göra så? ställa en fråga och sedan börja babbla själv mitt i meningen eller vända bort huvudet och lyssna på någon annan eller stoppa ner huvudet i mobilen osv. ja ni fattar. fy så respektlöst och känslan av "gud vad jag känner mig intressant" är inte skit stor direkt.
4. Folk som stänger igen toalettdörren direkt efter sig när man är på väg in och stått på kö. Vad är problemet? jag förväntar mig jämt att det ska lukta jättemycket bajs där inne och det gör det tamejtusan inte. varför ska man promt stänga dörren, på mig, när man ser att jag är på väg in där? I don't get it.
5. har inte kommit på någon femma tyvärr.
 
 
Idag skulle vi ha gått och kollat på semifinal i Basket, damerna som spelar. Hur det kommer sig att vi huxflux börjat intressera oss för denna sport ligger helt enkelt i förklaringen att min hundtokiga syster varit hundvakt några svängar åt "Bullet" Cristy Bacons hund. ni vet hon den stoooora gladiatoren som spelar basket här i Uppis. Tyvärr blev det ingen match då all lokaltrafik är inställd på grund av det ruskiga vädret. alltså inställd? sen när började dom göra så när det fallit ½ dm snö. men så var det. fick bli ett inlägg här istället då plus lite jobb på lagret strax.
på tal om busväder så hann jag ut innan det började. blev min första mil för iår. det lustiga var att jag var helt säker på att jag sprungit längre då jag saktat ner tempot och bytt väg för att skrapa ihop lite mer än 1 mil som träning inför maran. men jag hamnade precis på 1 mil, kanske är det min set point?
 
 är inte skitnöjd med tiden men var som sagt helt säker på att jag löpt typ 1,3 minst och därav tempot.
annat som jag gjort idag är tentaplugg som innebär statistikplugg. hjärnan blir som urblåst. 
 

Kommentarer :

#1: Kickiloo

Jag reagerar alltid på ordet "duktig" också sen du förklarade detta för mig i fjällen! Så därmed tänker jag på dig när jag hör ordet😉 för mig är det jobbigt att höra att jag är duktig för att jag har tränat, speciellt nu när jag inte tränat så ofta på ett tag.. Innebär det liksom att jag INTE är duktig om jag inte tränar då, skevt liksom!

Svar: Exakt så jag menar. Måste du fortsätta så för att vara duktig liksom. Nej usch, mindre "duktig-användning" helt klart.
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen