5 saker du inte visste..

om mig gällande.. FÖRBJUDEN MAT..
Ja ni vet sån där som man inte ska förespråka men som alla äter förr eller senare. Jag har såklart även jag mina svagheter, de kommer här i fallande skala. lite beroende på halt av förbjudenhet också såklart.
 
1. Bränd mat. Detta bör undvikas då den innehåller stekmutagener och akrylamid som bildas när viss mat upphettas till hög temperatur, som vid ugnsbakning, fritering och rostning. det är klassat som en cancerframkallande ämne och det finns gränsvärden över hur mycket man bör få i sig. Men jag älskar't. hårdgrillat kött, rostat bröd som gärna får vara mörkt, pannkakor som stekts hårt, you name it. mer bränt åt folket. eller inte. det var ju farligt.
 
2. Ost. I all dess form egentligen. gärna bränd ost vilket kan vara skitgott. när jag väl gör varma mackor så låter jag gärna lite ost hamna på sidan så att den blir sådär bubblig och bränd. mumma. Förbjuden för att - denna grej bör vi undvika då det innehåller mättat fett vilket det fortfarande finns mycket forskning som visar på leder till ökad risk för en radda hälsosjukdomar exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar.
 
3. Korv. alltså dra mig baklänges. När alla vill till MAX efter krogen väljer jag med omsorg ett korvstånd. att få äta en bränd i ett bröd med senap, ketchup och gärna rostad lök är himmelrket. Förbjuden av samma anledningen som ovan - Denna grej bör vi undvika då det innehåller mättat fett vilket det fortfarande finns mycket forskning som visar på leder till ökad risk för en radda hälsosjukdomar exempelvis hjärt- och kärlsjukdomar. Här ska vi även väga in miljömässiga själ. Nu kommer ju det mesta av innehållet från gris vilket inte är lika stor miljöbelastning som nötkreatur men ändå mer än något vegetariskt exempelvis. Sen mår nog de flesta grisar inte så bra runt om på gårdarna heller.
 
4. Wienerbröd/chips. Två helt skilda saker men får komma på samma punkt ändå. Denna punkt borde egentligen komma som nummer två också om man ser till förbjudenhet och vad de kan orsaka. Dock gillar jag de inte mer än korv och ost så det blir lite klurigt. Wienerbröd må vara beskrivingen på det perfekta bakverket - det är flottigt/fett, lagom sött, krispigt, kladdigt. mums. Sedan har vi chips - tar du ett.. så MÅSTE du ta ett till.. och ett till.. och ett till. förrädiskt gott och ej mättande eftersom det är socker och kolhydrater där i. man vill bara ha mer. Förbjudna då båda dessa grejer innehåller fett som kan leda till hjärt- och kärlsjukdom. Chipsen kan även ha friterats i olja som ändrat form (sker när den blir gammal) och fettet blir härdat eller delvis härdat. detsamma gäller med kakor och forskning visar att de ger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, inflammationer, hormonrubbningar och tillväxtstörningar. 
 
5. Polarkaka. Inte alls i klass med de ovan men ska inte ses som ett oskyldigt får. Mycket tyder på att vår nya västerländska kost lett till all ondo i form av sjukdomar men även den fetmapandemi som råder. Det är det godaste vita bröd jag vet och tacka vet jag en sån här med smör, ost och gurka på till en kopp kaffe. Observationsstudier visar på att personer som äter mycket stärkelse genom ett intag av vitt bröd, pasta, ris, kakor osv. har signifikant ökad risk för bland annat bröstcancer, tjocktarmscancer och livmodercancer. Detta på grund av att dessa sjukdomar även är vanliga vid fetma, diabetes typ 2, högt insulin, högt blodsocker och högt intag av snabba kolhydrater. Socker blir som tändvätska på en glödande eld genom insulinhöjning och accelererar cancerutveckling på grund av hormonet IGF-1 då ett stort intag ökar mängden av detta hormon i kroppen. Andra sjukdomar som ett högt intag av stärkelse ökar risken att drabbas av är; diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, cancer, demens, fettlever, högt blodtryck, prostataförstoring, sömnapnésyndrom, gallsten, PCOS, gikt, artros, akne, karies
 
Det var det. tung start på ett inlägg. givetvis unnar jag mig dessa saker, men alltså ibland och inte alls jämt. Inget är så bra att man ska äta det jämt och inget är så dåligt att man aldrig kan äta det. you know - folk har dött av för mycket vatten.
 
Men dra mig baklänges så bra det gick att cykla till skolan idag, Simpan hade ju satt på sommarsulorna. Gruset var bortsopat på de flesta ställen också. det var nästan så att jag trallade upp för Karolinabacken. Föreläsningen i statistik var mycket givande också då jag satt mig in i litteraturen och gjort en massa övningar innan för en gångs skull. toppen. Har annars hunnit med spinning och gym - rygg. och en jädra massa plugg.
och det bästa
 
 vi har bokat biljetter till fitnessgalan i Stockholm. Blir både mässa och tävlingar. wihu så kul. minns ju känslan av att gå på en sån där mässa i Göteborg fylld med likasinnade.
 
Avslutar med dagens lärdom. ett citat jag kommer att bära med mig och verkligen titta på ibland när fröken "duktig" hälsar på
 
"Man behöver inte räcka till. Det räcker att man finns till. Allt utöver är bara bonus."

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen