Min version av Indisk gryta med naan-bröds-oopsies

Vi fortsätter med den flexitariska kosten och slängde idag i hop en Indisk gryta. Ofta när man äter vegetarisk så är det kolhydratsstapeln som är den som når högst men den här grytan ihop med Oopsies gör att proteinhalten blir bra, proteinjunkien som talar :P Receptet hittade jag på en tjej vid namn Sofias blogg, vi har jobbat ihop inom rastaurang i Ramundberget men även hon verkar nu ha riktat in sig på hälsa och kost istället. Besök gärna hennes blogg, även för att få originalreceptet. Där finns även recept på hemmagjort Naan bröd, något som jag istället ersatte med oopsies för att få ett lägre energimängd, högre proteinmängd samt inget gluten.
I Naanbröd har man egentligen en kryddblandning som kallas Panch Phoran som betyder ungefär "de fem kryddorna/blandningen" och består av svart lökfrö (även känt som kalonji) spiskummin, fänkålsfrö, senapsfrö och bockhornsklöverfrö. På ICA fanns typ inget av detta så jag köpte kummin och fänkålsfrön och blandade det med även blå vallmofrön i min smet. resultatet blev väldigt lyckat.
Det som skiljer "min" gryta från Sofias är att jag stoppat i lite extra saker, dels för mättnadens skull men även smaken. exempelvis ville hon använda garam masala blandning. det var ju den mixen jag väldigt enkelt kunde komponera i hop själv när jag skulle göra min Pumpasoppa för att slippa socker och annat dylikt som de petat ner där. Sagt och gjort. Här nedan kommer recept på min mustiga, goda gryta.
 
 
Min version av Indisk gryta med naan-bröds-oopsies
 
4 port (654 kcal/port serverat med Oopsies)

Protein 22 E% 
Fett 59E%
Kolhydrater 19 E%
 

1 gul lök
1 ask cocktailtomater
1 röd chili
ca 1 cm ingefära
2 vitlöksklyftor
1 medelstor morot
1 msk olivolja
3 msk tomatpuré
1 tsk gurkmeja
½ tsk cayennepeppar
½ tsk curry
½ tsk svartpeppar
½ tsk spiskummin malen
½ tsk kardemumma malen
½ tsk paprikapulver
250 gram Halloumi
1 burk matlagningsyoghurt 8 %
100 gram Cashewnötter
1,5 dl kokta röda linser
1 dl edamamebönor frysta
1 dl ärtor frysta
1 röd paprika (gul eller grön går också bra)
2 msk mango chutney
1 msk soja
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 150 grader och gör Oopsiebrödet först. se recept nedan. Koka linserna efter anvisningar på paket. (jag gjorde det några timmar före, gör inget om de blir kallt eftersom att det ska värmas upp igen)
Mixa Cashewnötterna till ett mjöl i en matberedare eller mixer. Ställ åt sidan.
 
 
Mixa nu lök och tomater till en puré.
 
 
Hacka chilin i små bitar. riv ingefära och morot finrivet. Fräs lökröran, chili, ingefära, morot och pressad vitlök i en kastrull i olja. tillsätt efter ett tag tomatpuré och alla kryddor. Låt puttra ihop med lite vatten (hällde i ca ½ dl).
Hacka Halloumiosten i tärningar och tillsätt i grytan tillsammans med matlagningsyoghurt, cashewnötsmjölet, soja, mango chutney och ärtor/bönor. Låt koka ihop och tillsätt vatten om den känns tjock. häll till sist i paprikan hackad i småbitar och smaka av med salt.
 
 
 
 
Naan bröds Oopsies
 

2 port (120 kcal/port)
6 bröd/bullar/oopsies
 

3 ägg
100 gram Philadelphia 3 % fett
1 krm kummin
1 krm fänkålsfrön
1 krm blå vallmofrö
3/4 tsk bakpulver
Ta annars en tesked Phanch Phoran eller Kalonji om man hittar det
1 nypa salt
 
Gör såhär: Sätt ugnen på 150 grader. Separera äggvitor i från gulor och vispa vitor plus salt till ett hårt skum i en bunke. Man ska kunna vända upp och ner på skålen. Vispa sedan gulor, ost och kryddor i en annan bunke. vänd sedan när vitorna försiktigt. Klicka ut på bakplåtspappersklädd plåt,  sex stycken. Grädda i ugnen i ca 15 minuter eller tills de fått fin färg.
 
 
Servera till den Indiska grytan. 
 
 
Det går som sagt givetvis bra att äta med köpt Naanbröd till, men tänk då på att energivärdet och makronutrientsfördelning blir annorlunda. smaklig måltid!
 
 

Kommentarer :

#1: Linnea

Provade det här receptet idag. Såå gott!! :)

Svar: Åh så kul <3
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen