kontraster och Bakad potatis/sötpotatis med nyttigare skagenröra och kalkonbaconröra

Ännu en dag är jag gräsänka då Simon är iväg på nollning. Han ska ju börja plugga till byggnadsingenjör nu och blir alltså tjänstledig från sitt nuvarande jobb. Han påbörjar nu en period i livet som jag själv precis avslutat. Jag själv har idag varit på sväng till Stockholm för att skriva kontrakt på ett jobbsamarbete med ett visst företag. ett företag jag önskar skulle leda till något mer än bara just ett samarbete. Kontraster som sagt, eller ombytta roller kanske man ska kalla det.
 
 
Jag är så fruktansvärt happy. Eller fruktanslöst skulle jag kanske snarare säga. Sakta men säkert går allting framåt. Det är nästan som att jag bara väntar på att ett bakslag borde komma snart.
Innan stockholmsbesöket jobbade jag, hann en sväng till gränby, lämna väska på friskis, in på gymgrossisten för lite shopping och när jag kom tillbaka från stockholm blev det ett rygg/axelpass på Friskis. Planering is the shit. Jag borde egentligen vara dödstrött men fick mycket positiv energi i Stockholm plus att man ju blir så pigg av att träna också, konstigt det där.
 
Hade preppat lite innan för världens godaste kvällsmat. Fördelat lite efter hur mitt intag nu bör se ut. Helt plötsligt ska man börja tänka i gram istället för energiprocent men det är kul och intressant. Kolla in den här fina tallriken liksom:
 
För att få till dessa läckerheter:
 
Bakad potatis/sötpotatis med nyttigare skagenröra och kalkonbaconröra
 

2 port (624,5 kcal/port)
45 g protein
13 g fett
86,5 g kolhydrater
 

2 medelstora sötpotatisar (340 g)
2 förkokta bakpotatisar (430 g)
 
Jag gjorde så att jag förkokade sötpotatisen igår i ca 20 minuter. Idag kunde jag då micra den ihop med bakpotatisen i ca 5 minuter. Går även att "slutgrädda" dem i ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter.
 
skagenröra:

170 g handskalade räkor

50 g lättkvarg

½ dl lättmajonäs

1,5 msk finhackad röd lök

0,75 tsk dijonsenap

0,5 tsk rivet citronskal

2 msk finhackad dill

örtsalt och peppar

Gör såhär: Häll av spadet om du köpt ”färdiga” räkor i lag. Hacka dem lite lätt. Hacka rödlök och dill och lägg i bunke med räkorna. Blanda i resten av ingredienserna och smaka av med salt och peppar. Låt stå i kylskåpet och dra sig medan bakpotatisen blir klar. 

Baconröra:

1 paket kalkonbacon (100 g)

1,5 msk rödlök

½ dl turkisk yoghurt 10 %

½ dl lättkvarg

persilja

svartpeppar

Gör såhär: Hacka löken och baconet i små bitar. Fräs i en panna på medelvärme. Låt svalna. Blanda ihop med yoghurt och kvarg och smaka av med persilja och svartpeppar.

 

Dagens intressanta - Äpple till frullen gör att du blir mätt och äter mindre


Fridan har läst klart boken och kan numera ägna både buss- och tågtid till läsning i BODY och Womens health. Denna gång blev det den sistnämnda som öppnades och där kunde man läsa om lite livsmedel och om hur man krossar hungern. Tydligen så visar forskning att om du börjar dagen med ett äpple så kommer du att känna dig mättare och äta mindre under resten av dagen. Ett äpple innehåller mellan 4-5 gram fiber vilket är 1/5 av vad vi bör äta per dag.Det är alltså frukten som den är som gäller och inte äppeljuice där studien visar att de som knaprade på äpple åt 15 % mindre av den pastarätt som serverades senare än de deltagare som druckit samma mängd äpple fast i juiceformat. Magen får jobba mer när man måste tugga vilket också leder till att vi känner oss mätta. Förmodligen har det att göra med att vi då hinner nå nivåer av mättnadshormonerna som bor nere i tunntarmen. Varför inte prova att riva lite Royal Gala på er morgongröt imorgon?

 

Imorgon väntar besök i Skurre och kolla på Jossan som tävlar i Strong Man. Så himla häftigt. Håller alla mina tummar och tår för henne. Blir övernattning i mammas lägenhet med.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen