5 saker du inte visste..

om mig gällande.. RÄDSLA FÖR DJUR..
 
Jag tycker mycket om djur, alltså stora djur, som man kan gosa med och som man vet hur de tänker. Det kan vara en häst, hund, get, ko, katt men även kanin och hamster. Jag tycker om dem så där lagom mycket. Inte som syrran som värderar en hund lika som en människa, det gör inte jag. hate me or not men om det är ett hus och det skulle brinna så räddar jag nog människan först om det är en hund och en människa där inne. Någonstans säger min moral att det är det rätta. likväl gör jag plats i min säng för en människa, nära bekant, i större usträckning än ett djur. De mår inte dåligt av att ligga på en hård matta, det gör en människa..
nåväl, till listan.
 
1. Janne-långben-spindel. Huuuaa. det här är helt klart det värsta jag vet och om min röst går upp i falsett av att stöta på en spindel så är det desto högre när den är av detta slag. de har ju så otroligt långa ben och springer så fort. jag tror att min fobi för dessa dök upp någon gång under min uppväxt när jag och Elina var hos vår faster, vi står på garageuppfarten och jag känner hur något otäckt med långa ben vandrar ner från mössan och ner över mitt ansikte. även om jag var 4 år kanske så minns jag det här så starkt för det var så överraskande och obehagligt.
2. Silverfiskar. fyfan, jag hatar dem. allra helst när de befinner sig i besticklådan (hemma hos simpan bara tack och lov), i vårt kastrullskåp eller inne i vår walk-in-closet. sjukt oberäkneliga och snabba och sjukt äckliga. även dessa har jag haft otäcka mardrömmar om och syrran har jagat mig med trasor innehållandes silverfiskar.
3. mask. de må vara långsamma men ack så äckliga. När vi fiskar har jag inga problem att kroka loss de få fiskar vi får upp. att däremot kroka fast en mask går bara inte. fy tusan så vidrigt när den slingrar sig runt fingret i krämpor för att den fått en krok i sig.
4. Ormar. apropå att åla sig. Det kan tyckas märkligt att ormar kommer så långt ner (eller upp?) på listan eftersom det är ett djur som många har fobi för. men även om de är läskiga och vissa även farliga så är de stora. man hinner se vad de tänker, vart de ska röra sig osv. stort djur = behagligare
5. blodigel. femman var svår. jag hade kunnat skriva havsdjur men det blir så brett. det får bli den här rackaren som ändå bor där det är vått. jag har alltid haft en rädsla för dom här djuren och har inte råkat på dem mer än en gång i verkligheten. När jag var liten och lekte med min bästis Emma berättade alltid hennes mamma hur de gick till ställen där det fanns blodiglar, lät dem suga sig fast på benen och roade sig sedan med att sitta och rycka bort dem. de hade börjat blöda lite eftersom det är det som äckeldjuren gör- suger blod. fy fan. man blir ju svimmig bara av att höra om det. Så en sommardag för en herrans massa år sedan var jag i finland och skulle bada. när jag står med vattnet upp till midjan och hastigt tittar på min hand så ser jag hur något svart börjat suga sig fast på mitt finger och vickar fram och tillbaka med sin rumpa. HJÄLP!! vet inte hur fort jag var uppe ur vattnet. som tur var hängde kusinbarn i närheten och var snabb nog att med en vass sten skrapa av äckel-djuret från mitt finger. allt så snabbt att jag knappt hunnit reagera. men huuuuuaaa så äckligt any way.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen