5 saker du inte visste..

om mig gällande.. TID..
 
1. TIDsoptimist. det är jag det. Dock en välplanerad sådan men det är alltid med andan i halsen som jag cyklar till skolan eller tåget. jag sätter upp en tid som jag vill cykla iväg, exempelvis 7.40 men kommer alltid iväg 7.42. det går liksom inte att åka den tid jag tänkt, och är jag klar 7.37 så går det absolut inte att åka då, tänk så tråkigt att behöva vänta liksom. det är bland det tråkigaste jag vet. det lustiga i det här är att ofta så har jag satt en tidsgräns som är långt innan vad jag egentligen skulle behöva stressa för att jag åker. om ett tåg går 17.09 så försöker jag cykla 16.50. När jag kommer iväg då och möjligtvis nån minut senare så hetscyklar jag fast jag vet att jag kommer att vara framme prick och alltså ha flera minuter till godo. märkligt det där. men en sak är säker, stäm inte träff med mig och sätt en tid om det är så att jag måste vara där då, chansen är liten att jag kommer precis prick om det inte handlar om besök hos doktorn eller så.
 
2. Den bästa årsTIDEN. Egentligen borde det vara sommar för mig, fryslort som jag är. Man kan sola, grilla, bada, odla, lukta på goda blommor osv. osv. Men våren är himla härlig den med. Tänk när staden vaknar till liv efter vinterdvalan. Snödroppar, tussilago och blåsippor tittar upp ur marken, fåglarna börjar kvittra, man får se fjärilar, den sol som kommer fram ger fräknar på kinderna och röda/svedda solovana ben och armar. Folk plockar fram grillen (något man är leds på i slutet av sommaren), de äter sin första glass nere på bryggorna vid ån, det är påsk med god mat, valborgsfirande i Uppsala. Ja, jag måste nog säga våren. För det är min födelsedag då med.
 
3. Den bästa målTIDEN. Ni som följer mig vet ju vad jag nu kommer att skriva. FRUKOST såklart. Fyfasen så gott det är med mycket saltad havregrynsgröt toppad med rivet royal äpple, kanel, solroskärnor och mjölk. Till det en surdegsmacka (hembakt och riktigt syrlig), proppfull med grönsaker och även ett skivat ägg. Det är så lustigt att jag kommer på mig själv med att längta till frukosten dagen efter på kvällen. Snart är det dax för en "frukostmatsmiddag". Kan ju passa ypperligt nu när frysen måste tömmas.
 
4. favorit TIDen på dygnet. Även här är det inte helt oväntat (för er som brukar läsa) timmarna på morgonen. Jag älskar att vara ute och gå tidigt på morgonen när staden håller på att vakna till liv, när man stöter på endast någon stackare som tvingat sig ut med hunden eller så. lika att stiga upp tidigt och hinna plugga lite eller uträtta några andra ärenden innan man ska till skola, jobb eller uppsatskompanjon. 
 
5. veckans bästa TID. Den sista får bli en lite twistad en. Det jag vill komma åt är den bästa veckodagen. Jag har funderat mycket på det här och många skulle nog säga lördag eller söndag då det är lediga dagar för de flesta. på lördagen, allra helst, myser de flesta till det med god mat och annat gotta. Söndagar kan innebära ångest inför kommande dag och vecka. Jag gillar FREDAGAR bäst. då är alla förväntningar kvar. man känner sig duktig (oftast) för att man presterat en hel vecka på skola eller jobb eller båda delarna. Man har ätit hälsosamt hela veckan och tränat så kroppen fått träningsvärk. Ofta väntar något roligt i helgen som att träffa vänner, gå ut och äta, gå på bio, äta gott (lördagar är ju min fridag). 
 
Jag ska alldeles strax pysa iväg till Gränby för att kika runt lite i butiker och även handla lite, förbereder mig mentalt då det brukar innebära kaos på lördagar. Idag har jag haft en ledig dag  då den mesta tiden gått till att finnas till men även förbereda mat. Ikväll ska jag prova göra Falafel. Har slängt ihop Tabouleh, Tzatziki, gjort blomkålspizza till lunch och sedan även provat att göra Frozen key Lime Pie, en sockerfri variant som jag kanske ska ha på min födelsedag. vi får se hur den blir för nu är den i frysen. Jag har även hunnit med att gyma och söka jobb.
 
Förra året publicerade jag en önskelista, den såg ut såhär:
 

"- Michael kors-klocka i guld eller bidrag till den

- fortsatt prenumeration på Fitness Lifestyle

- prenumeration på Body

- dragremmar

- Bh i svart/vitt (den från HM i beige som jag har)

- Ny stekpanna

- Kastrull över 3 L

- spinningskor, eller bidrag till dessa

- nya joggingskor, eller bidrag till dessa

- maxpulstest

- plånbok"


Det är alltid kul att gå tillbaka och läsa gamla inlägg, allra helst när man hittar sånt här. Det enda som återstår på den där listan som jag inte fått eller inhandlat själv är ett maxpulstest, dragremmar och plånbok. de får stå kvar och följa med i årets lista då helt enkelt.

listan är utan inbördes ordning:

- maxpulstest

- plånbok

- grönsakssvarv (som man gör fin zucchini- och morotspasta med)

- kosta boda glas Chateau-serien

- symaskin

- hushållsassistent

- mixer/blender

- presentkort på cervera/intersport/stadium/andra klädbutiker

- guldarmband

- ett guldörhänge till mitt "udda" hål i örat

- dragremmar

- wrup/freddy byxor

 
kul att se vad man kan checka av nästa år när man läser den här listan.
 
 
Månaderna går fort och det är ett tag sedan det var nyår.
Jag hade ju några löften där och det går faktiskt hyffsat bra måste jag säga. Det är svårt att vänja sig in med nya rutiner och det måste nötas helt enkelt, bli inte besvikna på er själva utan försök igen istället.
jag har;
 
- börjat parkera cykeln i cykelställ utanför Willys istället för att ställa den (där alla andra gör det) precis utanför butiken där det står en stor skylt "PARKERING förbjuden". det här är något som blivit en rutin och det funkar. 
- Jag har börjat med att tvätta händerna direkt efter ett gympass. det här kanske låter som något banalt för er men tänk er om ni tränar på gym 5 ggr i veckan. det är LÄTT  att råka glömma att tvätta händerna och det är så äckligt för när man väl göra det så blir vattnet ofta svart från alla andras skit som satt sig på hantlar och dylikt. uscha meja. bättre då att tvätta tassarna innan dom far i ansiktet eller på luren. Det här är något som blivit en rutin och det funkar.
1. min nummer ett där i januari var att värma upp 5 minuter innan varje gympass. Det går faktiskt hyffsat bra även om de där fem minutrarna oftast rundas av till 3-4 minuter. Men jag gör det ändå, och längre än jag förut värmde upp.
2. min tvåa handlade om att inte vara surig mot simon. utvärdering om denna punkt borde ju frågas och svaras av honom. Men jag tror att jag blivit bättre. Jag försöker iallafall och jag måste absolut nu när vi ska flytta ihop.
3. min trea ska jag nu avslöja. den handlade ju om min personliga utveckling. Jag är en rigid person som gillar kontroll och planering. Spontanitet är alltså inte mitt andranamn. mitt löfte har därför handlat om att vara mer spontan. Förut hade jag JA-dagar där jag måste säga ja till allt som erbjuds. det kan vara allt från att följa med ut och ta en öl till att tacka ja till ett tuggummi. jag behöver lära mig att det inte är farligt. tidigare valde jag bara random en dag i veckan men har nu ett lottningssystem där slumpen avgör vilken dag i veckan som det här måste ske. ingen anna vet när det är så att det kan missbrukas och jag har sysslat med det här sedan i januari alltså. Nu får jag erkänna att inget storslaget förslag kommit upp på tapeten under dessa dagar så jag har "klarat" mig bra. Men jag fortsätter såhär så får vi se.
 
Nu mot Gränby!

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen