Mugg-kake premiär

Det är många bloggar som jag läser som har recept på det. det är många på Instagram som jag följer som gör det  - Mugg-kakor alltså. En "kaka" gjord i micron på någon minut. Superenkelt och supergott fick jag erfara när jag ikväll provade att göra en för första gången. Eftersom det är grötens dag idag så ville jag göra en med bas av havregryn. det är annars vanligt att använda kokosmjöl, bovetemjöl eller annat mjöl. Alltså smeten smakade som en blandning av kladdkakesmet och chokladbollar då jag valde en som det är kallt kaffe i. mumma. receptet kommer från Susanna något omgjort, kika gärna in där för originalrecept eller ännu flera mugg-kakerecept. Som vanligt använder jag inte Stevia då jag inte gillar bismaken men det går givetvis bra att göra det eller annat sötningsmedel.
 
Moccachino mugg-kaka med kokos, blåbär och kvarg

1 port, 165 kcal
 
0,5 dl havregryn
1 msk whey complete choklad (kan uteslutas)
1,5 msk lättkesella
1 äggvita
1 msk mosad banan
1 tsk bakpulver
1/2 msk Cologran low calorie sweetener
1 tsk kakao
2-3 msk kallt bryggkaffe/espresso
 
1 msk blåbär
riven kokos
2 msk lättkvarg 0,1% fett
 
Gör såhär:  Blanda ihop alla ingredienserna med en stavmixer så du får en slät smet. Häll smeten i en smord mugg eller skål (jag använde kokosolja) och ställ in i micron. Kör på högsta effekt i ca 1,5 minut, den ska vara fast om du känner på den. Ta ut och vänd upp och ner på en tallrik.
Servera med blåbär, kvarg och lite riven kokos uppepå.
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen