Flygande Jakob med kokosmjölk, blomkål och cashewnötter

Jag börjar bli måttligt less på det här vädret nu, det har liksom regnat tre dagar av fyra den här veckan. Det är inte heller superkul att cykla 5 km till skolan i spöregn. Man ser ut som en blöt katt och det är svårt att hålla humöret uppe. men jag försöker att vara glad, det blir ju så mycket trevligare då.
Iallafall så har jag hittat tussilago, det är sanna vårtecken det.
 
 
Igår provade jag och Simpan att göra en Flygande Jakob som var lite mer Asieninspirerad. Den blev god men det funkar egentligen lika bra att göra min "lättare" variant då det här annars är en ganska kaloririk måltid. 
här är iallafall receptet. 
 
Flygande Jakob med kokosmjölk, blomkål och cashewnötter

4 port ( 600 kcal/port, med 45 gram okokt fullkornsris blir det 747 kcal/port)
 
400 gram kycklingfilé
200 gram blomkål
1/2 röd paprika
2 vitlöksklyftor
1/2 msk curry
3 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk
2 msk mango chutney
1 msk färskpressad limejuice
1 dl cashewnötter
salt
rapsolja
2 bananer
 
Sätt ugnen på 225 grader. Rosta nötterna i torr panna och lägg sedan i en skål. Skär kycklingen i små bitar. Fräs den i en stekpanna i lite rapsolja. Ta ur den och lägg i blomkål och paprika och stek en stund. tillsätt resten av ingredienserna utom banan och nötter. Lägg kycklingen i botten av en ugnsfast form. skiva banan över och strö de rostade nötterna på. häll över såsblandningen och sätt in i ugnen ca 20 min eller tills allt fått en fin färg. Servera med kokt ris och limeskivor. jag åt med kokt broccoli och morot.
 
 
Om man vill göra en mer lik originalet kan man göra på ett annat sätt. i originalreceptet så är ingredienserna:
kyckling
bacon
vispgrädde
chilisås
rostade, saltade jordnötter
det ger tillsammans med 45 gram okokt fullkornsris en kalorimängd på 836 kcal
 
man kan istället göra såhär:
kyckling
matlagningsgrädde 15%
½ zucchini
chilisås
cashewnötter naturella
det ger tillsammans med 45 gram okokt fullkornsris en kalorimängd på 530 kcal
 
om man istället väljer matlagningsgrädde med 4% ger det 481 kcal
 
Lycka till!
 
Imorgon väntar labb/matlagning i köken på BMC igen. Vi ska laga konsistensanpassad mat så det ska bli riktigt spännande :)
ihelgen väntar födelsedagsfirande för mig själv så jag har kört igång lite smått med bakningen. Det kan vara bland det roligaste jag vet. Tur att jag nu har några som jag kan bjuda på alla kakorna till.
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen