därför blir vi hungriga av att tänka

Gud vilken bra start på veckan jag haft, verkligen. Dagarna på jobbet har spurtat på, jag känner mig produktiv och vore det inte för krånglande tåg på grund av signalfel så vore allt tipptopp. Alltså att planera för att ta ett tåg för att hinna med ett pass, ett pass på friskis där man får en varning om man kommer försent och inte plockar ut biljett, sånt stressar mig. Fick byta om på tåg och sedan tokcykla till friskis.
Att även vakna upp och tänka att ta tåg som inte går, få ta senare, sen åka i snigelfart till stockholm utan frukost eller kaffe i magen, det är liksom inte skitpoppis. men imorgon ska det med stor sannolikhet vara åtgärdat, det är skönt. Ska gå in och läsa så att jag inte möts av en otrevlig överraskning.
 
Alltså annat som stressar mig är att "mitt hus" som jag så gärna vill ha fortfarande ligger på hemnet. Det är även så galet att det sänkts ytterligare. det är som att huset verkligen vill ha mig. Det är många tårar som spillts på det, för att det är himla bra helt enkelt, ligger så långt ifrån uppsala som är rimligt. Har goda möjligheter till att jag får sätta mina händer i det. Jag. vill. ha. det. Väntar med spänning om vad som händer nu. gjorde även den sjukaste grejen att vi åkte förbi där i söndags, ville så gärna visa syrran det. få henne att känna de känslor jag känner, vilket hon givetvis gjorde direkt. helt plötsligt skymtade en person där inne. jag fick hybris och tänkte, "Plingar jag inte på nu så komm jag ångra mig för evigt". när jag vet och även får höra av syster och pojkvän att sådär kan man inte göra, då ekar det i mitt huvud "man kan bara ångra något man inte gjort". sagt och gjort, plingade på för att be om att få en extra kik, bara få visa min syster liksom, och möts av den kallaste handen på länge. fan varför ska alla vara så svenska och korrekta, fattar inte.
Lite bra ändå då jag känner lite agg mot personen i fråga, mina känslor för huset är dock fortfarande starka. Verkligheten knackade på idag då vi satt oss ner och räknat lite. jag vet vart taket ligger, guuud så jag längtar tills värdering av denna lägenhet för att se om den gått upp något.
 
Det är tur att jag har träningen i dessa tider. Det balsam som sköljer av alla de märkliga känslor man känner som en människa.
Idag var också en sån där dag när man känner sig sjukt snygg och faboluos. Alltså tänk om jag kunde dela med mig av dessa känslor. inte alls på ett störigt sätt, nej på ett "gud vad jag uppskattar mig själv sätt". Det är alltid trevligt när väl människor kommer fram för att surra lite, händer inte allt för ofta på actic, just för att jag inte skaffat mig en bekantskapskrets där ännu. Men att nägon tar sig tid att komma fram och höra "har du bytt gym, har sett dig flera ggr i boländerna" det värmer i mitt hjärta. all typ av interaktioner.
 
Nej träning, det är himla bra alltså. något studier gång på gång visar.
 
Dagens intressanta - därför blir du hungrig av att tänka + att träning efter minskar risk för övervikt
 
Ja det var ju för länge sedan nu och verkligen dax för det. har en favorit-kvinna på jobbet som titt som tätt länkar sjukt intressanta studier och artiklar/avhandlingar. Denna handlar om varför vi blir extra hungriga av att anstränga hjärnan. efter dagar på kurs eller workshops brukar jag tänka "herregulla så extra hungrig jag är idag, det kräver verkligen extra energi av att tänka". själva sanningen är att det inte riktigt är så, sitter man stilla så förbränner man ju inte så mycket mer oavsett om man tänker eller ej. Däremot spelar hjärnan oss ett spratt. Den förbränner såklart lite extra av att gå på högvarv men sanningen är den att hjärnan endast kan lagra en liten mängd energi, när denna tar slut så skickar hjärnan extra mycket hunger-signaler för att försäkra sig om att energi kommer trots att man kanske har mer energi kvar i resten av kroppen. det gäller att vara lyhörd och inte luras av detta. Något som då kan hjälpa är faktiskt att utföra fysisk aktivitet. då frisläpps socker och laktat i bloder som går förbi hjärnan. Studier visar att människor som först ansträngt sig psykiskt och sedan även fysiskt tenderade att äta färre kalorier än de som endast använt sin skalle utan träning efter. tips tips.
man kan läsa hela artikeln i new york times.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen