Favorit fröknäcke

Gott, gott i gott gott. Inser att jag inte delat med mig av det här goda, jag har bara bjudit alla i min närhet som blir löjligt förtjusta vid första mötet. Det är fröknäcke jag pratar om som är så enkelt att slänga ihop att vem som helst kan säga att de kan baka bröd. Glutenfritt är det också, himmelskt gott. 
Prova du med vettja, med en skiva hårt lagrad ost och smör.
 
Fröknäcke
2 plåtar
 
2 dl sesamfrö
1 dl pumpakärnor
2 dl solroskärnor
2 dl majsmjöl
1/2 dl linfrö hela
1/2 dl chiafrö (du kan ta bara linfrön om du vill istället)
1 tsk salt
1 dl olivolja
4 dl kokande vatten
 
vallmofrön och flingsalt till topping
 
Sätt ugnen på 150 grader. blanda ihop alla torra ingredienser, häll sedan över det kokande vattnet och nästan hela dl med olja (spara lite till plåtarna) och låt stå och svälla i bunken i minst 15 minuter. pensla sedan två bakplåtspappersklädda plåtar med resten av olivolja och ber ut smeten på båda med en slickepott.
Strö vallmofrö över och flingsalt och kör i ugnen i ca 45 minuter, byt plats på plåtarna och kör i 45 minuter till. Bryt i bitar när brödet svalnat.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen