Lifesum - det lättaste sättet att bli mer hälsosam och eventuellt tappa i vikt

OBS!! Det här är min privata blogg där jag kommer med tips och idéer, jag ber er alla som har individuella frågor gällande Lifesum att vända er till kundsupport, jag kommer fortsättningsvis INtE ATT SVARA PÅ KOMMENTARER HÄR NEDAN!!


Nyårsdagen är här och den första dagen på nya året full av möjligheter. De flesta ser den här tiden som en möjlighet till något nytt, att man vill stryka förra kapitlet eller börja i en ny bok (lämna 2015 bakom sig). Om du är en av dem vill jag tipsa om något mycket enkelt och smart, något som inte alls kostar mycket men enkelt kan hjälpa dig till viktnedgång och en hälsosammare livsstil. Jag pratar såklart om Appen Lifesum där jag jobbar som nutritionist. Det är ju inte för inte som vi vinner priser och placerar oss högt upp i Appstores listor. 
Detta är något att vara stolt över då vi är ett litet företag med ca 40-50 anställda, att jämföra med andra stora appar i listan som har flera dotterbolag och tusentals anställda.




Att skaffa ett konto på den här appen och för att det första ladda ner den, det är gratis. 
Det man sedan gör är att knappa in vad man äter till frukost, lunch, middag och eventuellt mellanmål. Även sitt vattenintag och vad man tränat. I vår databas finns miljoner olika varor, både svenska och från andra länder. 
Man har från början valt om man vill välja att leva hälsosamt, få ner i vikt eller som jag har för tillfället - gå upp i vikt. Genom att ange ålder, längd, vikt, önskevikt och aktivitetsnivå får man sedan en mängd kalorier tilldelat sig för att "äta upp" under dagen. Utför man mycket aktivitet får man fler kalorier givetvis då mer energi behövs då det gjorts av med. Samtidigt kan man välja att "exkludera" dessa kalorier om man exempelvis är på viktnedgång och vill att det ska gå snabbare, alternativt ha ett ganska högt intag men välja att gå ner i vikt av att träna.

Något som är mycket lärande med Lifesum är att se hur mycket kalorier saker och ting innehåller. Många överviktiga människor jag pratar med tycker själva att de äter så lite, men att se hur mycket kalorier det är i drycker, skagenröra, bearnaisesås, ost osv. Är mycket lärande. Man kan genom appen lära sig att äta mindre kaloririk mat som man samtidigt står sig bättre på, det finns inget värre än att gå runt hungrig ju.
Det motsatta gäller samtidigt givetvis, jag träffar ofta folk som vill gå upp i vikt. Genom att knappa in vad de äter ser de snart att de behöver lägga till mer mat, men av rätt sort.

Här kommer betygssystemet in, något jag jobbat med mycket länge i appen, till och från sedan jag började på Lifesum faktiskt. Att betygsätta mat är sjukt svårt. Det är inte svart eller vitt. Man dör inte av att äta något någon gång, man mår inte heller prima av att äta något hela tiden. Man kan överkonsumera nästan allting. Samtidigt finns den som guidning, inspirerad av ett näringsprofileringsindex som jag och Mia använde i vår C-uppsats. 
Det mest rättvisa i nuläget är att betygsätta mat utefter 100 kalorier av något, vad betygsättning i Lifesum gör.
Genom den här funktionen kan man mycket enkelt äta mycket av A-C mat och tappa i vikt, äta lite mindre av D-E mat.



Väljer man att bli GULD-användare vilket kostar ca 80 kr per månad får man möjlighet att välja olika dieter också, såsom högprotein eller LCHF.
Man får även information om mikronutrienter och socker, fiber osv.
För betygsättningen får man inte bara bokstaven på matvaran utan även plus/minus som ovan, det vill säga "fiberrik" "god källa till omättat fett" "kaloririk" osv. 

Något man även lär sig med betygsättningen är att äta lagom stora portioner, anpassat efter individen, diet och aktivitetsnivå. Man får ett betyg på måltiden och får högst i pott om den varken är för liten eller för stor, innehåller en god blandning av protein, kolhydrater och fett, lagom nivå av skadliga fetter och inte för mycket socker.


Här ovan ser ni min standardfrukost med betyg


Information gällande den som man får som GULD-användare




Man får även ett betyg för dagen som då också beräknas utefter individen, målet och intaget. Har man under dagen fått sämre betyg på frukost för att den var för liten, samtidigt var middagen för stor så blir det här sammanfattningsvis ett gott betyg om matvalen varit goda.
Genom dessa måltids och dagsbetyg visar vi att man kan äta lite av de varor med lägre betyg men ändå få bra betyg, för så funkar verkligheten också.
Exempelvis får smör lägre betyg då det är mycket kaloritätt, samtidigt om man har lite på mackan men äter med kalkon och ägg kan betyget bli högt ändå.





Inte en Helfärdig dag för mig men ni förstår principen.


Hur dagboken ser ut. Här har jag alltså cyklat till tåget och gått lite, varav några kalorier är brända.


För guldanvändare finns även recept som kommer upp i dagboken varje dag.

Något annat man kan göra som GULD-användare är att ansluta till andra "rörelseappar" såsom moves, runkeeper etc. På så sätt "trackas" ens rörelse av sig självt. Man kan även ansluta till fitbit och liknande aktivitetsarmband.

Fördelar:
Jag tycker mig ha nämnt alla ovan men kör en sammanfattning
- man lär sig innehåll i maten, vad kan jag äta mycket av men fortfarande hålla mig i god kondition, vad bör jag äta mindre av
- man får en översikt av vad man egentligen stoppar i sig, förstår varför man är låg om man ätit för lite en dag, är sockerhög och grinig när man ätit för mycket socker, inte går ner i vikt för att man överäter varje dag
- får feedback med betyg på sina matval och måltider
- får för en liten kostnad eller ingen alls en egen kostcoach som hjälper dig att nå ditt mål
- massa spännande goda recept

Nackdelar:
Den enda jag kan komma på är
- för bästa service kostar den.
Men hur ska samtidigt annars företaget gå runt? Och i jämförelse med en kostcoach så är det här i princip gratis. Jämför liksom 1000 kr + med ynka 80 kr per månad, det är ju ingenting i jämförelse.

Nu har vi även släppt movesum, en systerapp som är en lite roligare stegräknare, ladda ner den. Kostar ingenting men peppar dig till att nå ditt stegmål, försök samla 7-dagars streak. Jag som jobbar på kontor har kommit överens med mig själv om att 7000 steg är rimligt på en vardag. Egentligen bör alla skrapa ihop 10 000 steg per dag för att räknas som hälsosamma. På mina lediga dagar blir det desto mer, som efter bergsvandringen i veckan:


Och då till den roligaste biten;

Sucess-stories:

Vi har massor på sajten -> http://blog.lifesum.com

Men jag har valt att lyfta min bror och hans tjej. De började använda appen i höstas och älskar den. På så kort tid som 3 månader har de tappat 7 respektive 15 kg. De använder appen i vardagen, med nya Hälsobetygen som en guide till kloka matval. På helgen, en dag i veckan äter de vad de vill men tappar ändå i vikt, självklart även då med måtta men lite friare, det som de är sugna på. Precis som jag förespråkar för att hålla motivationen uppe, få mata själen någon dag i veckan men sedan mata den med bra bensin. Så fort de blivit mer hälsosamma, även slutat röka så märker de att de mår bättre av bra mat, när skitmat intas strejkar magen och måendet.

Henkes kommentar:
"3 månader 15 kg, i kombination med promenader, lifesum gör det väldigt enkelt att hålla koll på exakt va man stoppar i sig, och nya scannern är grym, tycker de är jävligt skönt att kunna scanna varor"

Lisas kommentar:
"Jag har använt appen tre månader ungefär och jag har med bättre kost och promenader då och då, tappat 7 kilo. Jag vägde 103 kg när jag började och just nu väger jag 96 kg. Jag har satt en målvikt på 80 kg än så länge och tänker vara där till sommaren 2016!
Jag älskar Lifesums app, det är så himla lätt att hålla koll på vad man äter och hur mycket just jag ska äta för att må mitt mål. Med Lifesum-GULD kan jag även ta mått på min kropp och man kan snabbt se resultat på kroppen genom att ta mått, man stirrar sig bara blind på vågen annars.. Jag har även tappat i vilopuls och detta har säkert också en stor del med vikten att göra. Jag har på två månader gått från en vilopuls på 89 slag i minuten till 77 slag. Detta är en enorm förbättring för mig då jag tidigare ätit hjärtmediciner för att ha en normal puls.
Något som jag också älskar med Lifesums app är att man nu mera kan få betyg på det man äter. Jag kan nu sträva efter att få ett C eller ett A, det är även väldigt lätt att förstå varför man får det betyg som man fått så där får Lifesum ett stort plus. ✨✨👏"

Bilderna är från i somras men det är alltså under några veckor på hösten de använt appen och tappat i vikt.

OBS!! Det här är min privata blogg där jag kommer med tips och idéer, jag ber er alla som har individuella frågor gällande Lifesum att vända er till kundsupport, jag kommer fortsättningsvis INtE ATT SVARA PÅ KOMMENTARER HÄR NEDAN!!

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej. Har appen men vill gärna ha fler förslag på ex frukostar som ger bra betyg och innehåll. Fler än de förslag som ges alltså. Finns det någon databas? Hittar ingen sån knapp... Finns det inte är det en brist.

Svar: Hej Mermusik! Kul att du hittat till min blogg :P om du kontaktar vård kundsupport är de mycket duktiga på att hantera och svara på dina frågor. Det jag dock glatt kan meddela är att vi om någon vecka kommer att släppa en feature där du kan browsa mellan flera spännande recept och dieter. För mer information vad som skapar en måltid med bra betyg kan du redan nu klicka på "lär dig mer om måltidsbetygen" och om du går in på FAQ och "Marcos & micros" har du både förslag på a-e mat samt a-e måltider. Lycka till!
Frida Harju

skriven
#2: Therese

Hej Frida! Har laddat upp app movesum men förstår inte vart du sätter igång den när man ska börja att gå?sen när jag ska sätta mål på kappen set goal händer ingenting. Vad gör jag för fel?? Tacksam för svar! /Therese

Svar: Hej! Själva trackandet ska gå av sig själv om du ansluter till health i iPhone eller motsvarigheten på android. Om "mål" knappen hakat upp sig föreslår jag att du stänger ner appen, swipe-ar bort den och öppnar igen. Lycka till!
Frida Harju

skriven
#3: Anonym

Ska man väga maten innan eller efter att man har tillagat den?
Tycker att appen är super,älskar att man kan scanna in produkterna.

Svar: Det står på de flesta livsmedel om de är råa eller tillagade. Annars tänk det som rått :)
Frida Harju

skriven
#4: Ingela

Hej.
Jag har använt lifesum i två månader nu och bara älskar den. Jag har hittills gått ner 8 kg. Men de sista veckorna har jag upptäckt att jag får äta färre och färre kcal om dagen. Tror jag började på ca 1390 kcal och det har nu sjunkit till 1304 kcal om dagen. Vad beror det på?

Svar: Gud så roligt att höra att allt går bra :)
Och att du gillar den.
När du och din kropp blir mindre och mindre behöver du mindre energi för att gå runt. Se på den som ett kraftverk, ju större fabrik desto större omsättning. Om en överviktig person går ut och springer förbränner den alltså mer kalorier om man ser till ren mängd än en normalviktig person. Därför anser appen att du behöver mindre men det där är ett riktmärke och du har ett spann upp och ner på många hundra kalorier utan att gå upp eller ner i vikt. Om du äter 1500 kcal kan jag garantera att du fortfarande kommer att tappa i vikt :) lycka till!
Frida Harju

skriven
#5: Helena

Hej!

Va kul att jag hade lite mer ingående info om den här appen =) Har precis börjat och har gratisversionen (än så länge..) Har en fråga som jag hoppas att du kanske kan svara på angående det här med vägandet av maten.. När jag ska använda mig av tex frysta bär eller fryst broccoli, är det vikten av de frysta jag ska räkna på eller ska bären tinas först? =)
När det gäller pasta och liknande så antar jag att man väger innan kokandet.

Ha en bra kväll!

Svar: Allt som oftast står det en titel framför varan, exempelvis "fryst" broccoli, då är det den vikten som gäller. Precis som du säger gäller för ris att den är kokt om det i TITELN står "Parboiled ris kokt" vs "vitt ris okokt". Oavsett vad valet i serveringarna säger. Lycka till!
Frida Harju

skriven
#6: Stina

Hej,

Undrar om inte appen synkar med Lifesum vid inlogg via datorn?

skriven
#7: M

Laddade ner Lifesum appen i torsdags och har använt den flitigt sedan dess. Men jag har nu en liten fråga :)
Söker jag på t.ex. AXA fiberhavregryn som du registrerat ovan (se din bild) så dyker det upp en liten logga bredvid kcal & mängden. Vad betyder den lilla loggan med ett L som syns brevid mängden/vikten? Och varför har inte alla matvaror/ingredienser den?

Jag lyckas alltid ha massor med kcal över, detta trots att jag inte kommit igång med träningen än. Jag som alltid tycker att jag ätit för mkt :/

Svar: Loggan betyder att varan är verifierad av Lifesum, den är bekräftad att den är korrekt och ägs av Lifesum. Många andra varor i Vår databas är ju användarskapta och vi kan inte säga att de är korrekt till 100%. Nej precis, visst är det fascinerande. Äter man rätt så kan man äta mycket.
Lycka till med allt. Mvh Frida
Frida Harju

skriven
#8: Anonym

Hej, har problem att logga in. Glömt lösenord. Har begärt ett nytt men det skickas inget.

skriven
#9: Sandra

Hej! Jag undrar om man kan skapa egna recept i appen? Som recept skaparen i WW? // Sandra

skriven
#10: Jessicas viktiga mål

Sandra, jag kan hoppa in här och svara. :) Man kan visst skapa egna recept. När du har lagt in alla ingredienser klickar du på de tre små prickarna till höger vid den måltiden, där kan du välja att skapa ett recept! Supersmidigt, sen kan du välja det bland favoriter när du reggar måltider.

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen