Pumpasoppa med pumpakärnor och glutenfria sesambullar

Det börjar ju närma sig alla helgons helg och det förknippas på något sätt med pumpor. Jag har ju gjort min egna och ville såklart inte kasta innehållet. istället har jag funderat på vad jag vill prova laga med den. Tillslut kom jag fram till att jag ville göra en soppa, googlade fram recept som skulle innehålla kryddan Garam masala, typ som taco kryddmix. eftersom jag precis stått och föreläst om att man bör undvika sånna där produkter med tanke på sockerinnehållet så kändes det dumt att köpa den, när jag vände på påsen så hade jag i princip alla kryddor hemma så skippade påsen och freestylade lite som vanligt. Förövrigt så var den första och största ingrediensen i den påsen socker. inte helt otippat.
Till helgen ska jag prova att göra en paj med pumpa, tror att det kommer att bli super med tanke på den söta, goda smaken. Men nu till soppan som jag avnjöt ihop med de där glutenfria bullarna jag lagat till Pulled chicken. dom är så himla goda och smakar/mättar som vanligt mjukt bröd.
 
 
 
Pumpasoppa med glutenfria sesambullar
 

1 port soppa (381 kcal)
 
150 gram pumpa
1 morot
40 gram gul lök (1/4)
½ vitlöksklyfta
1 tsk olivolja
1 krm curry
1 krm svartpeppar
1 krm spiskummin
1 krm paprikapulver
1 krm kardemumma
1 krm cayennpeppar
1 knivsudd riven ingefära (eller torkad)
1 1/4 dl vatten
3/4 dl matlagningsgrädde 15 %
salt
 
Gör såhär: hacka lök och vitlök och fräs i olja i en kastrull. hacka pumpan och se till att inga kärnor följer med. skala moroten och dela i små slantar. lägg i pumpan och moroten i lökblandningen och häll i alla kryddor. 
 
 
 
låt puttra i ca 40 minuter, eller tills morot och pumpa är mjuka. gör under tiden brödet. när grönsakerna mjuknat, mixa med mixerstav till en slät soppa. häll i matlagningsgrädden (går även att använda creme fraiche eller turkisk yoghurt) och låt koka upp igen. smaka av med salt och eventuellt peppar. strö lite pumpakärnor över soppan i tallriken vid servering.
 
 
 
Glutenfria bullar med sesamfrö
 

8 st (258 kcal/port = 2 bullar)
 
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 ägg
1 dl lättkvarg 0,3 % fett
1 dl cream cheese 4% fett
3 msk vatten
2 msk smält smör eller kokosfett
sesamfrö till garnering
 
 
Vispa äggen fluffiga, vispa sedan ner kvarg/cream cheese och det smälta fettet. Blanda de torra ingredienserna och vispa ner. Låt allt stå och svälla i minst 5 minuter. Sätt ugnen på 200 grader och rulla försiktigt till bullar med blöta händer, lägg på bakplåtspapper och strö över sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter.
 
här med lite cream cheese 3% som jag även hade i brödet. jag provade att göra halv sats och det gick superbra. man kanske till och med kan göra 1/4 dels sats.
 
 
 tände ljus i pumpan för att få den riktiga känslan. soppan blev mycket smakrik och ganska stark, perfekt att ha ett neutralt bröd till. jag gjorde bara en portion då jag inte hade så mycket pumpa hemma. bon apetit.
 
Som ni kanske märkt så är det lite "fix med blogg" i görningen. jag har samlat på mig så mycket recept att det börjar bli svårt för mig själv att hitta när jag söker. därför har jag nu skaffat mig en domän där det ska gå lättare att styra upp sådant. vi får se hur det går men idag hade vi redovisningar och seminarium så nu jag har som "lov" i fyra dagar. ska försöka hinna fixa bloggen då men så länge "ursäkta röran, vi bygger om"
 
Imorgon ska jag ta mig till gävle för att träffa Linn med promenad och lunchmys, det ska bli riktigt trevligt. sen väntar besök hemma hos Simon och även en sväng hem till skurre. 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Linnea

Men hallå! Snygga bloggen!! :D

Svar: Hihi ja vi får hoppas att det blir bra tillslut :)
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen