Vinnare av muggkaketävling - Raspberrybanana mugcake

I fredags slutade ju tävlingen om att vinna proteinpulver från Prominia. Jag valde ut Karins RaspberryBanana Mugcake som vinnare då jag tycker att den avspeglar Prominias tänk och deras proteinpulver. Kakan är  sötad naturligt genom bananen och hallonen. Även för att receptet är skapat så att man inte behöver äga en mixer eller liknande. Jag provade att slänga ihop två stycken idag, en varsin till mig och Simon, tyvärr glömde jag bort att fota men dom blev supergoda iallafall. Så fort man har banan i de flesta bakverk så blir dom toppen, ett litet tips. Här nedan kommer iallafall Karins recept, prova ni med vettja. Jag valde iallafall att mixa ihop smeten och sedan smörja en skål med kokosfett innan jag körde i micron, men ni gör som ni vill.
 
RaspberryBanana Mugcake 
1 portion (alt. 2 små) 

Ingredienser 
• 1 ägg 
• 1 dl havregryn 
• 1 dl havredryck 
• 1 tsk bakpulver 
• ½ banan 
• ½ dl frusna hallon 
• ½ skopa proteinpulver – raspberry beauty 

-Blanda alla ingredienser väl i en värmetålig mugg/skål (blanda gärna bakpulver och proteinpulver tillsammans först och tillsätt sedan till resten av smeten). 
-Bananen kan med fördel mosas istället för att mixas om det är önskvärt att ha lite bitar i mugcaken. 
-Ställ in skålen i micron och kör på full effekt i 2-3 minuter. 
-Servera gärna med varma hallon, nötter eller något annat taget ur fantasin! :) 
(Obs! Eftersom mugcaken innehåller havregryn så är det en ganska "matig" variant. Inget sötningsmedel behövs heller, eftersom bananen är såpass söt i sig själv). 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen