Checka in via mindful eating

Jag är sämst. Eller rättare sagt, för att vara snäll mot mig själv, ännu en gång har jag tänkt en god sak som blivit så himla dålig. Den här gången handlar det om att Simon sagt åt mig att försöka ladda ner poddar, göra offlinelistor på Spotify osv. för att inte streama och dra jättemycket internet via det. Har märkt att mycket surf på min telefon går åt när jag nu pendlar till Stockholm men även pga min tävlingssatsning som kräver en hel del cardio på egen hand. Då vill man ju surfa och lyssna på musik för att inte bli uttråkad. Jag har alltså denna månad redan fått betala för mer surf.
Jag börjar under lördagskvällen och under söndagen ladda ner pod efter pod, fixar listor osv. i min lägenhets lugna vrå, tänker jag. Ute på min promenad får jag sms igen om att surfen är slut. Va? Efter 2 dagar liksom? Fattar nada..
Tills jag inser att jag stängt av Wi-Fi när vi var på stan på lördagen för att telefonen försökte logga in på studentnätet som ligger kvar sen gammalt, har inget inlogg längre så klickade bort.. Och glömde sätta på wi-fi igen väl hemma.. Ghaa är så arg. Det suger verkligen att åka pendel utan internet.
Men jag försöker öva på hur det var förr i tiden, läsa tidningar eller sova istället det är väl nyttigt det med. Att vara mer medveten i det man faktiskt gör.

I måndags var det jag och Lovisa som kirrade frukost på jobbet igen, sista gången innan min diet. Det blev en hälsosam en igen med avokadosmoothies, mitt fröknäcke, proteinrika pålägg osv. Lite skillnad på när de andra gör med juice, desserter och ostar. Health it is. Men fick nöja mig med att kolla på, och äta min goda gröt. Älskar den, med proteinpulver i blir den så himla mycket mer mättande. Jag har hittat mitt knep med naturellt pulver och lite vaniljsmak för att få den att smaka så mycket vanlig gröt som möjligt.

Gjorde ju fransar i söndags, är så nöjd som vanligt, underbart på morgonen när tiden är knapp.


Trodde att måndagen skulle bli en pina, dagen efter lowday, behöva fixa frukost åt andra och sen få äta frukost själv senare än vanligt. Men den dagen gick verkligen strålande. Smällen kom igår, hade en riktigt tuff dag när jag var extra hungrig, snurrig, svimmig osv. Blev bättre framåt kvällen när ett gympass skulle avverkas. Som tur var.
Fast så lång tid har gått på dieten så kan jag inte veta på förväg hur jag kommer att reagera i vissa situationer. Det är lite smådrygt Och tänker att man kanske måste göra flera dieter för att veta. Något som är bra är iallafall att kroppen alltid minns det mest jobbiga och använder det som referens. När jag haft riktiga skitdagar som är ca 4 stycken under hela den här dieten så känns allt annat så mycket lättare, i jämförelse.

Idag klev jag upp extra tidigt för att gymma innan jobbet då det är filmkväll där ikväll. Min kropp och allra helst ben är riktigt slut/trötta. Hade som mjölksyra hela passet kändes det som.



Ska bjuda er på något mycket intressant som jag inte skrivit om, nämligen den föreläsning om mindful eating som vi var på på fitnessgalan.

Dagens intressanta - att äta medvetet, checka in exempelvis

Det var en tjej som heter Camilla Rova som höll i den, mycket bra var hon som föreläsare.
Hon hade med sig flera bra punkter att minnas och ta med sig i sin strävan att bli mer medveten. Något jag vill bli, inte för att jag har svårt att hålla fingrarna i styr när det kommer till godsaker. Aldrig skulle jag omedvetet ha stoppat i mig för många godisar, eller någon mat föresten. Nej det är mer en bit för någon annan att jobba med. Jag själv kan plocka andra delar att bli bättre på. Det är det som är det fina med mindful eating, man kan göra det i flera nivåer.

Hennes ord var:

SOAS

Stanna upp
Observera
Acceptera
Svara/släpp

Vilket innebär som exempel att en tjej blir dissad av sin pojkvän eller att dom grälar. Hon blir sugen på choklad som hon går och köper och sedan äter upp. Det man kan göra i den här processen är att bli mer observant och identifiera sina beteenden.

Tjejen känner att, oj jag är sugen på choklad. Orsaken är att jag är ledsen för att min kille var elak. Hon har kopplat ihop känslorna och kan nu själv avgöra om hon:
1. Väljer något hälsosammare att äta eller någon annan aktivitet som får henne på andra tankar.
2. Hon är medveten om att hon blivit sugen på choklad och varför men tillåter sig själv att medvetet njuta av en bit choklad.
Båda är såklart rätt men bäst är ju att lära sig att kunna trösta sig med annat än mat, att bryta vanemönstret.
Precis som när man vill bli av med vilket beroende som helst. Det är görjobbigt i början, så är det för alla, men sen går det lättare.

Något jag tar med mig från föreläsningen, en av flera såklart, är att "checka in" vid varje måltid. Det innebär inte att man måste be en bordsbön inför varje måltid utan mer slappna av i 30 sek- 1 minut innan man hugger in på lådan eller tallriken. Vad är det man ska äta? Vad finns på tallriken, hur kommer det att smaka och lukta? Vilken textur. Njuta av varje tugga. Det här är jag extremt dålig på och är sällan HÄRvarande under måltiden. Jag sitter med ansiktet i tv:n, telefonen eller tidningen och skopar in maten. Ändring ska det bli!

Kommentarer :

#1: Robex Lundgren

fin blogg

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen