Kjöllers hysteri/allergi och kalorireducerat ris

Alltså herregud så trött jag är idag, känner mig som en klubbad säl. Jag misstänker att det har att göra med att man numera kliver upp runt 5 på morgnarna och sedan kämpar på i långa dagar på jobbet.
Det har också blivit så att jag är mer energilös och hungrig under vilodagarna och så även idag då. Passade dock på att ta en promenad i solen under lunchen men fy tusan så kallt det blivit nu igen.
Har småfrusit hela dagen. 
Varje måndag ansvarar några stycken för att fixa frukost till måndagsmötet. Igår var det min och Lovisas tur plus en till tjej, kostvetare som vi är så vill man ju fixa lite extra, eller det blir så automatiskt kanske. Jag bakade iallafall surdegsknäcke och raw food brownies. sen köpte vi massor av gotta. Alltså de andra måndagarna har det inte varit något problem för mig att bara ta kaffe men den här gången var det fan motigt. det var ju bättre än de flesta hotellfrukostar, eller precis det jag älskar iallafall med kvarg och massa plock i, goda hälsosamma pålägg på goda bröd.
 
 
 
 
När jag kom hem på kvällen så hade min fina Simpa dels kirrat nytt däck och slang till min punkterade cykel, även hämtat och byggt ihop ett vitrinskåp som jag så länge önskat.
 
 
Igår var det framsida ben och mage som gällde plus gång på bandet. Det känns idag kan jag lova så jag misstänker att min kropp behöver vila/är stressad, då får jag alltid träningsvärk direkt dagen efter. Iallafall så kom jag på mig själv med att öka hastighet på bandet, för att bli klar fortare. alltså haha, jag har ju en tid inställd, när den är slut så är turen slut. inte som när man går ut på promenad ju.
 
Tycker själv att jag ser att jag tappat i ansiktet nu. pepp pepp.
 

och nu till dagens intressanta
 
Dagens intressanta - Kjöllers hysteri/allergi och kalorireducerat ris
 

Börjar med Kjöller
. En kvinna på DN som lyfter hetsen kring matallergier för någon dag sedan i en artikel. Hon hade talat med en läkare som menar på att flera andra läkare för lättvindigt sätter diagnosen - du är allergisk mot nötter, undvik det i största möjliga mån (luft, i mat, spår av osv.) De flesta av dessa barn testar inte att utsätta sig för nöt-miljöer trots att de inte alls är så känsliga. tester hade visat att flera barn kunde befinna sig så nära som 1 meter utan att visa tecken på allergi. Kjöller menar att nötallergi, likt flera andra allergier blivit uppsjosat. Att förbjuda det på skolor och andra allmänna platser kanske är onödigt.
Jag gillar idéen. Finns det inget nötallergiskt barn på skolan, varför ska alla nötter plockas bort från maten?
Nu har den här artikeln fått massor av kritik, allra helst av allergi-vänner då såklart. Självklart ska inte den som verkligen är allergisk inte respekteras för det. men ändå, ni fattar. Blir lite less på att läkare ännu en gång visar tecken på att de slänger sig med saker de inte vet helt säkert om, vilket kan försvåra/komplicera livet en massa för den familjen.
läs hela artikeln här --> HÄR
 
Kalorireducerat ris. Och så nästa kvick fix. Jag blir alldeles matt och känner att jag måste kommentera skiten.
Det är forskare som kommit på ett sätt att minska kaloriinnehållet i ris, eller rättare sagt den mängd som finns tillgänglig/kan tas upp av kroppen.
Lite snabbt förklarat kokar man riset typ som vanligt men har i kokosfett. sedan kyler man ner riset i kylen i ett visst antal timmar och när man sedan äter det så innehåller det färre kalorier även vid uppvärmning. det är oljan som reagerat med stärkelsen i riset.
Men alltså det här är ju absolut inget nytt, alla har väl hört om potatis-knepet som ger lägre GI - att äta den kall. Samma sak gäller där. Lägger du in bröd i kylen "retrograderar" sig stärkelsen även däri vilket skapar ett torrt bröd. Men hur gott är det då?
Nu måste ju visserligen jag äta både uppvärmd eller kall potatis och ris via dieten. Men jag blir så less på dessa quick fix. jaaa äntligen kan man frossa i vitt ris och ändå gå ner i vikt. alltså vill man något så bör man kämpa för det anser jag. Forskarna är nu inne på att prova om detta funkar med flera livsmedel, tänk på pommes frites eller bröd. Till min stora tacksamhet så har jag textur. fyfan så äckligt att äta dassigt bröd som blandats med kokosfett eller dassiga pommes frites som legat i kylskåp. hoppas för innerligt skull att detta inte funkar utan att varje individ får slita för det de vill. äta ris kan man göra någon gång i veckan, det finns så mycket bättre och roligare saker att äta.
läs hela artikeln här --> HÄR 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen