Uppdatering provladding

Tjo bre! På väg till jobb och andra arbetsdagen för veckan, nu är det inte många kvar.
Gårdagen som var en lågdag gick mycket bättre än jag kunnat tro, verkligen pigg i knoppen trots lågt kolhydratsintag, förmodligen på grund av den överflödiga lördagen.
Apropå den så vet jag desto mer om varför vi körde en provladdning utan att vare sig ta bort vatten eller salt. Det var för att se hur mycket vi kan mata mig med innan vi "spiller över". Ibland går folk upp på scenen med utåtstående magar osv. Coach tyckte att jag svarade bra på laddningen och har nu koll på hur han ska fylla mig på bästa sätt.
11 dagar kvar idag vilket innebär åtstramning av sötningsmedel också.
Forskning visar fortfarande att det inte påverkar insulin i samma utsträckning som socker, det vill säga att insulinnivåerna inte höjs lika mycket när man äter saker med sötningsmedel, för det är ju inget socker som ska in till cellerna för att inte blodsockerförgifta oss. Insulin är ett hormon som jobbar emot muskelbyggande hormoner samt drar ner på fettförbränningen.
MEN den sista veckan vill iallafall kroppsbyggare vara helt på den säkra sidan att endast näring kommer ner i kroppen för att eliminera eventuella störningsmoment, det vill säga sötningsmedel som kan påverka insulinnivåerna något. Därför utesluts detta, jag får dock fortfarande tugga tuggummi vilket är en stor räddning.

Något jag märkt de senaste månaderna är att min rygg blivit så bra. Egentligen är det svårt att reflektera över när man inte har ont längre, mycket lättare att upptäcka smärta. Men iallafall så har jag de två senaste månaderna stretchat varje kväll inför den här tävlingen. För att vara så rörlig som möjligt och för att det är himla skönt också. Förhoppningsvis tar jag med mig den här vanan även efteråt.
Att slippa värk i axlar och rygg är en stor befrielse, det underlättar så i arbetet där jag står eller sitter spänd framför dator hela dagarna. Nu har jag inte alls nå problem med ryggen så mitt tips till er blir helt enkelt att stretcha varje dag. Jag gör det ca 15 minuter (längre om jag hinner) framför tv:n på kvällarna efter träning och poseringsträning. Det är en himla billig medicin mot smärta istället för att ränna hos naprapat, kiropraktor eller massör.

Hittade lite extrahud igår under stretchen..



Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen