Skevheter i vardagen och "det farliga glutenfria"

Igår var en riktigt jobbig dietdag. Det kändes som att all mat/energi jag åt gick till att prestera på jobbet så när jag väl var hemma för att ladda om för gym så kände jag mig som en urblåst ballong. Den här sjuka förkylningen har fortfarande inte gett med sig så helt plötsligt kan jag räkna mig till skaran som gått och varit sjuk längre än 1 månad i sträck. Det är inte det att jag känner mig hängig, febrig eller har halsont. Det är bara min ena borre som är igentäppt och måste snytas hela tiden och så verkar det hänga ihop med det lock som jag fortfarande har över örat på samma sida. Detta eviga tjutande gör att jag får extrem huvudvärk i den högra sidan av huvudet, väldigt obehagligt.

Jag fick släpa mig energilös till gymet. Som tur är har jag bästaste pojkvännen som stöttar mig och kör passen med mig, eller åtminstone de flesta jobbiga delarna. Inte nog med det så klockar han mina cykelintervaller jag har efter varannat pass så att jag bara behöver fokusera på att trampa och sen återhämta mig, guld värt <3
Vad som för mig blir skevt i denna typ av värld (tillfälliga liv) är att för att peppa mig själv så lockade jag mig med en cancerkaka..
Tar du dig igenom det här får du knapra på en cancerkaka.

När jag skriver så så menar jag givetvis riskaka. Snabb energi som får slinka ner direkt efter passen, om man vill. Har hittat en ny sort med lite mindre cancer. Den är gjord på bland annat quinoa.


Vad jag tycker om smaken kan jag tyvärr inte skriva, den kaka jag lovat mig själv fick bli Simons då jag direkt efter passet skulle trycka lite kött och potatis. Trodde aldrig att jag skulle känna att jag inte hinner äta allt som står i schemat, så är fallet just nu. Simon däremot gillade den mycket - god smak, krispighet och alltså inte alls så kompakta de kan vara vanligtvis. 

Att pressa sig själv ligger otroligt mycket på det psykiska. Man kan lura sig själv, likt jag gjorde. Nu fick ju jag en belöning ändå, riktig mat efteråt. Men man kan sätta upp nästan lite vad som helst som milstolpe.

Dagens intressanta - "det farliga med glutenfri kost"

Glider glatt in på en länk med denna rubrik, eller inte glatt kanske, tänker snarare "ånej vad har forskningen kommit fram till nu som alltså lett till en totalomvändning".
Som jag befarat fanns där ingen ny forskning med totalomvändning, det man pratar om är att folk som börjat äta glutenfritt kan ska en typ av intolerans av uteblivet intag. Lika att man helst inte ska diagnostisera sig själv för att det då är lätt att missa riktig intolerans. But hello!? Om man slutat äta raffinerade produkter innehållandes fyra ggr höga glutenmängder än vanligt så är väl det en vinst i sig. Tanken är ju att aldrig gå tillbaka till ett sämre leverne. Då är det ju inte ett problem längre? Känns som att nyheterna ibland har för lite att skriva om.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen