Urblåst och Behärska sig på semestern

Det är så tråkigt att behöva skriva sånna här inlägg, eller inte tråkigt såklart men att det måste vara så, folk undrar vad man ska välja för att äta ett smalare julbord, vad som är det "bästa" mellanmålen, vad som är värst på frukostbuffén osv. tyvärr lever vi i en så välbärgad värld (för de flesta) att det inte är tillgången på mat som är problemet, eller jo fast åt andra hållet då. Det är så himla svårt att tacka nej till saker som bjuds.
Det handlar inte längre om oartighet, att man inte vill tacka nej för att man då känner sig ohövlig, allt som oftast är det ens lust och suktan man inte kan säga nej åt.
När jag är iväg på semester ser jag sånt hemskt frosseri.
Nu menar jag givetvis inte om man tar en glass i eftermiddagssolen, dricker ett glas gott vin på kvällen i baren eller svalkar sig med sangria eller öl under lunchen. Det är semesterlyx.
Men sanningen är inte den längre. Folk köper till sig all inklusive och frossar morgon, middag, kväll. 

Är det så att man är iväg på resa en gång om året, lever hälsosamt resten, är smärt i kroppen - ja men unna dig då det du vill och känner för OM du känner för det. 
Är det så att du är iväg på träningsresa likt vår där träningsmöjligheterna är många, resonera då som min kära pojkvän "tränar man flera pass per dag, då kan man äta vad man vill".

Men sen kommer den grupp av människor som är varken eller. Jag pratar om dem med extrem övervikt som verkligen borde lära sig att avstå och tacka nej. De med dåligt samvete hela december för att de inte kan säga nej till alla pepparkakor och skumtomtar, lussekatter som bjuds, julbord och sista dagarna i december som frossas. Så åker de på semester med frukostbuffé full av friterat, kakor, vitt bröd, sylt.
Luncher av pizza, pommes, hamburgare, öl, vin, glass.
Och middagsbufféer fulla av fet sås, friterat, bröd och dessertbordet från himmelen. 
På semester ska man må bra, men med det sagt så måste man faktiskt inte äta ihjäl sig.
Det är svårt att sätta upp gränser men går att finna hälsosamma vägar vid alla måltider. Försök att undvika fällorna och må bättre, kom hem i samma form och med en glad mage.

På vår frukostbuffé finns allt, då menar jag allt. Utom havregrynsgröt då, annars skulle jag äta det såklart.
Det jag äter varje dag, som är himmelskt gott, är färsk frukt, naturell yoghurt, stekt eller kokt ägg, lite müsliblandningar.
På så vis blir man mätt på hyffsad mängd kalorier. Detta gäller alltså om man ska äta bufféer varje dag flera ggr om dagen. Inte om man tar en dagens lunch någonstans en dag eller bor på hotell en helg, då gäller helt andra gränser, inga alls faktiskt. Det här är bara tips på hur man kan guida sig igenom veckor av samma koncept. Man kan även välja ägg i princip all dess form, bräckt skinka, grönsaker, keso osv.


Några dagar i veckan kan man äta croissant, plättar, bacon, äggröra, vitt bröd, kakor till frukost om man känner för det.

Vid lunch vill jag välja bra mat som jag står mig på, det kan vara omelett, spansk omelett, gröt, kycklingsallad, skaldjurssoppa, kyckling och ris, paella.
Skippa eller ät bara någon dag under veckan: pizza, brödluncher, toast, ingen lunch. Du kommer bara att snabbt bli hungrig igen kort tid efter lunch på grund av högt blodsockersvar som sedan går under fastenivån, även på grund av bristen av protein, goda fetter och fiber.

På middagsbufféer, ta mycket sallader, gärna halva tallriken. Fyll på med bra kolhydrater som ris, grova grönsaker och potatis (kokt). Välj rent protein som kycklingfilé, fiskfilé och nötkött. Välj såser som är tomatbaserade och vinägrett.
Ät bara någon av dagarna: pommes, friterade föremål, feta grytor, ost, feta såser som aioli, bearnaise majonnäs, bröd, sockrad läsk, desserter.


Ett smakprov på hur det kan se ut. Jag har tagit lite av alla feta såser, för det vill jag och har semester. Men mycket grönsaker, bakad potatis och proteinkällor.

Så kan man göra för att ha en relativt hälsosam semester. Försök att inte backa om, det skulle du ju inte kunna göra på vanlig restaurang utan buffé. 
Unna dig sedan sådant du gillar, en dag kanske glass, en dag pommes, en dag croissant till frukost. Tänk av allt, men med måtta. Det kommer en dag imorgon också, jag lovar dig, med samma smaker som idag.



Idag var en sån där dag när träning fick mig att må bättre. Sitter på uteplatsen efter cirkelfyspass med extra core. Mådde rätt kasst innan då vi varit vid havet idag. Det har blåst jättemycket vilket gör att det dels blir förrädiskt, man fattar inte hur bra solen tar. Även att det blåser sand hela tiden så det känns som att huvudet är urblåst. När vi kom till lägenheten däckade jag i sängen men nu 45 minuter efter cirkelfys mår jag prima igen. Det är galet vad lite träning kan göra. 




Idag startade vi dagen med en morgonprommis i gryningen, så underbart. Sen yoga med mammi innan jag fick en välbehövlig massage. Att ligga i yogaställningar med solen i ansiktet, klarblå himmel med palmer ovanför sig är definitivt en minnesbild att ta med sig hem.



Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen