Klokt att äta fiskolja ändå

Tjoho lördag igen. Står och trampar i maskin på Gränby så påbörjar ett inlägg här.
Läste något så sjukt intressant igår som jag vill dela med mig av. Eller snarare ytterligare något som stödjer hur jag redan ser på kost.

Dagens intressanta - klokt att välja fiskolja framför ister

Det är i en studie på möss där de undersökt hur fiskolja kontra isterfett påverkar kroppen. Det man såg var olika förändringar i tarmfloran med fördelningen av goda och onda bakterier beroende på om man åt en diet men kompletterande den med oljan eller ister.
Genom att äta olja i kombination med goda bakterier från fiber osv. från maten i den satta dieten till mössen kunde det minska risken för att drabbas av flera omsättningsrelaterade sjukdomar minska risken för viktökning och förbättra sockeromsättningen. Dieten/kosten kombinerad med ister gav däremot större förekomst av tillväxt en bakterie som riskerar att ge tarminflammationer och en ökad insulinresistens (diabetes typ 2). 
Man provade även att köra det omvända på samma möss, det vill säga de som ätit diet + olja fick istället diet + ister och vise versa. Man såg då förändringar av bakterier i tarmfloran på en gång. 
Detta är mycket intressanta studier och viktiga att använda i senare skeden när man ska ge kostråd.
Vad är då fiskolja och ister översatt i mat?
Som jag sagt tidigare så bör man alltså öka intag av omega 3 i form av avokado, olivolja, oliver och lax eller annan vit fisk. Minska ner på rapsintaget som är omega 6 och inte jobbar på samma sätt som omega 3. Detta är vissa nötter, rapsolja och hel-halvfabrikat samt djur som kyckling som är uppfödda på raps. Bara för att du inte häller i dig rapsolja garanterar jag att du får i dig för mycket ändå om man ser till den kvot man ska eftersträva gällande omega 3 och 6. Ister - ja det skulle jag direkt översätta till kött och allra helst fläsk som fet husmanskost. Även om man äter mycket halv- och helfabrikat som falukorv, köttbullar osv. 
Läs gärna hela inlägget här:
http://m.gp.se/nyheter/goteborg/1.2815061-darfor-bor-du-ata-fiskolja?utm_source=newsradar.se&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect




Fortsättning inlägg:
Japp nu sitter jag på tåg hem från Gävle. Vi har haft en riktig utflyktsdag med bankmöte i Skärplinge i morse, direkt till strongmantävling i skutskär och sen vidare till Gävle för att lämna Simons cykel vid stationen eftersom att han börjar skolan på måndag.




Så himla starka dom är alltså. Killarnas ok vägde 250 kg i långa klassen. Försökte lyfta tjejernas kors men det vägde 70 kg och jag kunde inte rubba det, har lite för svag ländrygg i nuläget.
Jag blir så himla inspirerad av att kolla på dom här tävlingarna, dom är ju så himla starka. Kul när folk ifrån "byn" är med också och fajtas om pokalerna, det var dock ingen från trakten som tig pallplats men däremot folks från Uppsala.

I Gävle passade jag och Simpan på att köpa pizza från american take away, alltså ärligt så är skiten riktigt överskattad. Mår lite illa nu med för mycket fett och nästan som friterad botten. Ingen skön känsla alls och nu kan man lätt vänta 2 år tills nästa besök igen. Vi hade iallafall en liten picknick ute vid vägen för det var Cruising ikväll så flera bilar var redan ute i farten och roliga att titta på.



Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen