Ägget- & grötens dag och snabblagad lax med täcke

Ååånej, jag känner av lite i min hals och har börjat tappa lukt och smak. Jag vill absolut inte bli sjuk, inte nu allra helst när det är helg och allt.
Kanske är det min kropps sätt att säga att nu har det varit körigt. klappade precis ner projektet från Lifesum på datorn för dagen. Är långt ifrån klar men nu kan jag inte sitta mer. Om det var så att man inte hade en massa andra kurser och möten om vardagskvällarna så kanske inte fredagen skulle innebära jobb. men men det är många som jobbar på kontor och slutar närmare 19 även på fredagar, själv glider jag hem från jobb nr 1 vid 13-tiden.
Hann jobb litegranna med jobb2 innan denna läckerhet slank ner i magen och vi begav oss till gymet.
 
 
Det passade ju bra då det är äggets dag idag. Muggkaka består ju utav bland annat äggvita.
Det firades även med den sedvanliga surdegsmackan med perfekt kokt ägg och en skål med havregrynsgröt. I år är det även grötens dag samtidigt. Så jag njöt lite extra mycket i morse då. Om det inte var för att jag hade en blåbärschiapudding som väntade i kylen så skulle jag bannemig äta gröt till kvällsmål.
 
Ett år gammal bild, morgonsmörgåsen är dock i princip densamma fortfarande.
 

På gymet kördes det ben med fokus på baksida. Jo visst känns det redan nu, kan tyvärr vara ett tecken på att min kropp inte är helt kry, då brukar jag få brutal träningsvärk. För övrigt är fredagar riktiga hunger-dagar. Numera när jag endast tränar kondition på torsdagar så märks det hur mycket det påverkar just hungern. På fredagar är jag omättlig. vore det inte så att jag hade koll på vad jag äter så skulle jag nog med stor sannolikhet höra till de tjejer som tenderar att överäta 500 kcal pga av konditionsträning, forskning som visat det. som vanligt påverkas inte killar på samma sätt utan skulle snarare gynnas av konditionsträning om det handlar om viktnedgång. Den skulle bli mer lyckad än för tjejer då tjejer liksom kompenserar träning med att äta mer.
Lite lika som med sötsaker kan jag tycka, varför tycker de flesta killar inte om choklad eller kakor och kan ta bara någon för att vara nöjd sedan? varför är inte det jag liksom.
 
Blev en "slömiddag" ikväll då vi ville ha mat snabbt efter passet. Det här är helt klart en lite bättre version av snabbmat och hamnar därför i den kategorin.
Det blev en laxfié, 2 msk philadelphiaost vårlök 10 % fett, färsk dragon, pressad vitlök, citronpeppar. Man har bara över kryddorna och sen smetar på krämen i en ugnsfast form. Till det slantade vi potatis (250 g till mig) med ½ msk rapsolja och salt på bakplåtspapper på plåt och in i ugnen samtidigt som laxen på ca 200 grader. Använd gärna en stektermometer på laxen så att den tas ut i rätt tid (52 grader). själv gillar jag att ha den lite överstekt så runt 60 grader blev bra för min del. 49 g proten, 30 g fett och 42 g kolhydrater (636 kcal tot), if it fit my macros.
 
 
Nu ska jag krypa ner med en te, jag vill inte vara sjuk imorgon..

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen