Sojaprotein och testosteron

Den här veckan är lite särskild, och vet ni - det är redan onsdag. Längtar som tusan till helgen. Det ska bli så skönt att ta tåget ner till Göteborg och bara suga in alla intryck, bo på hotell, äta frukostbuffé och mysa runt med lite annat.
Men först väntar Skutskärsbesök. Idag ska det bakas bröd och tryfflar inför föreläsningen. Fun fun.

Igår var en långdag då jag hoppade in för stängning. Själva dagen i sig var underbar, knatade ut i skogen på lunchen för att samla lite stuff till vår adventsstake. Solen sken för andra gången i November, sist lyckades jag fånga lite strålar ute med barnen på eftermiddagen. Det snackas om 2 ynka soltimmar på hela november, inte undra på att man är en zoombie som får släpa sig upp på morgnarna.


Men på kvällen blev det mer fart på Fridan då jag är otroligt mörkrädd. Var inte kvar många minuter inne när sista barnet gått men när jag kommer ut inser jag att jag måste skrapa rutor. Blev bilen igår då det är svart som ett sotar*rsle när man ska cykla annars. Har nog aldrig varit så effektiv och gjort det så fort förr, skrapat alltså.

Fick gymma själv då Simpan kört i Gävle med några kursare men det gick svinbra eftersom att jag körde bänkpress med gummiband, något ni borde prova ni som inte gjort det. 


Tjuvade bilden från ihardig.wordpress.com


Vi har ätit gott också, slängde ihop min supergoda kycklingfärslasagne med zucchiniplattor. Med lite lättkeso bytt mot ostsåsen så "passar den mina macros"

Receptet hittar ni nedan:
http://fridaharju.blogg.se/2013/november/kycklingfarslasagne-med-zucchiniplattor.html

Eftersom vi åker bort i helgen så har vi börjat julpyntningen i förväg. Helt okej om du frågar mig, vad gör man inte för att liva upp stämningen. Köpte världens finaste jultjej Som får pryda vårt fönster så länge.


Och lite gardiner och stjärnor..


Titta också vem som fanns med i UNT på ett hörn:


Inte undra på att statistiken farit upp lite.
Har även haft cravings efter något märkligt så länge som igår äntligen stillades något, alltså brysselkål in my heart.




Dagen intressanta - relationen mellan sojaprotein och lägre mängd testosteron något uppblossat?

Soja är en art som fått ta mycket skit. Det är prat om att det är giftigt på grund av fytinsyran där i, bara det att de flesta växter innehåller det och samtidigt innehåller de så mycket vitaminer och mineraler så att fytinsyrans hämmande av upptaget är i sån liten påverkan i jämförelse. Gymande folk pratar om att soja har en negativ inverkan på testosteronnivåerna som i sin tur inverkar på muskelutvecklingen. Men om man möter sitt behov av alla näringsämnen så är det träning och andra faktorer som till störst del styr hormonnivåerna. Man kan alltså med gott samvete fortsätta att äta soja då och då utan att vare sig få mindre muskler eller cancer.

Källa: body magazine, nr. 10 2014 kostmyter Du bör glömma. Daniel Larsson. Sid. 48-51

Kommentarer :

#1: Jennnie

Men gud va gla jag blir för detta!

För många år sen drack jag sojamjölk...tills jag läste allt det dåliga om sojabönan... och fram tills nu i höstas då jag blev vegan! Nu dricker jag det igen (i kaffet bara) för jag gillar inte nötmjölkerna i kaffet, that´s the only reason.. men så bra! Däremot gillar jag inte sojaprotein i matform.. så det tänker jag ändå inte börja äta haha. Bönpastan däremot!! Wow! Love it!

Svar: Så bra :) ja bönpastan är verkligen underbar. Kram
Frida Harju

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen