Mycket vunnet med råg

Något som är en självklarhet för en är kanske inte alls det för en annan. I mina kostscheman brukar jag alltid sätta dit osötat rågbröd, rågknäckebröd och annat fullkornsbröd istället för det ljusa brödet som tekakor, polarbröd eller ljust hårt bröd som wasa frukost. Anledningen är enkel för mig. Dels är innehållet fyllt med goda ting som fullkorn, vitaminer och mineraler istället för socker, vitt mjöl och "luft". Resultatet har än så länge varit att människorna står sig längre fram till lunch. Sedan kan man även lägga in minskad risk för tarmcancer eftersom de flesta fiberprodukter för med sig allt ner till tjocktarmen genom "bulkeffekten", mycket forskning/studier har på senaste tiden visat hur mycket skada vitt mjöl och socker kan göra i vår kropp osv.
 
I UNT idag kan man läsa att "rågknäcke dämpar hungern". Det har gjort en studie där människor fått inta olika mängd av vitt bröd eller knäckebröd med fullkornsråg till frukost och sedan fått rapportera grad av hunger- mättnadskänslor samt önskan att äta igen. mätningarna visade stora skillnader och att de som åt rågbrödet höll sig mättare längre. Det här kan ju såklart leda till positiva saker som viktnedgång (för vissa om så önskas och som inte stoppar i sig det där lilla extra som man brukar innan lunch) för att kaloriintaget blir lägre men det bästa är väl såklart att slippa vara vrålhungrig vid lunch och även ha det glada humöret kvar.
 
Deltagarna fick ett angivet antal kalorier till frukost fördelat på bröd, olika mängd, men även annat. Jag förstår helt klart att de som åt det vita brödet, och när det utgjorde en stor del av frukosten, så blev de snabbare hungrig. det här är något jag själv kan uttala mig om utan att vara med i studien. Detsamma gäller för mig på helgerna när jag väljer att baka annat frukostbröd, exempelvis mina nattjästa rågbullar som innehåller en del vetemjöl. Även om det är himla gott med nybakt bröd så kommer vi inte ifrån att jag står mig kortare tid, jag blir hungrig tidigare. Det ultimata för mig är mitt surdegsbröd bakat på rågmjöl. Där hjälper inte bara rågmjölet till utan även det låga pH:t som gör att magsäcken släpper ut innehållet sakta för att det inte ska bli för surt i tunntarmen = jag håller mig mätt längre då min magsäck är fylld längre.
 
 
 
Liknade studier har gjorts förr och vi har läst artiklar om det i skolan. Då jämförde man även skillnad i mättnad gällande pasta och fullkornspasta men där kunde man inte finna någon signifikant skillnad gällande mättnad/hunger. Däremot jämförde man även havregrynsgrötsfrukost mot vitt-brödfrukost och det förstnämnda skapade större mättnad. Något att tillägga och som många inte vet är att havregryn och fiberhavregryn innehåller samma hälsofrämjande effekter. skillnaden är att i de fiberberikade havregrynen har de blandat i vetekli (de små bruna flingorna). Jag föredrar det sistnämnda då jag tycker att gröt gjord på havregryn blir lite slajmig i konsistensen men det spelar alltså ingen roll "nyttighetsmässigt/hälsomässigt" vilket man väljer.
 
Men tillbaka till brödet: välj knäckebröd bakat på fullkornsråg, rågbröd eller fullkornsbröd till frukost om du vill stå dig fram tills lunch.
 
 
Läs hela artikeln HÄR.
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen