Vill du leva längre? - ät frukt & grönt!

Jag lagar inte bara mat när jag väl är på hemmaplan igen, mitt surdegsbröd har tagit slut så Benny fick ut och fläkta sig på diskbänken. Det blir vidrigt varmt av att använda ugnen och under en lång tid just nu men det blir helt klart värt det när man känner de goda surdegssmakerna eller mättnaden det medför om inte annat. 
Såhär såg Bennys försur ut i går morse när jag vaknade och skulle sätta en deg med det. Bubblorna tyder på att det blir en sjukjäkla fart på organismerna där i. Precis som andra bakterier blir det otroligt gynnsamma förhållande för tillväxt just nu när innetemperaturen ligger runt 30 grader.
 
 
Ett litet tips på annat gott bröd som jag ätit de dagar mitt surdeg varit slut är danskt rågbröd. Fantastiskt gott, fuktigt och sött. De flesta är gjorda endast på rågkärnor, vatten, salt och eventuellt rågmjöl. Himmelskt gott och ett bra komplement. Mitt favvo är nog ICA basic eller Eldorados rågbröd, billigt kan också vara gott.
Hittade ingen bild på förpackningarna men ser ut som nedan ungefär:
 
 
Igår provade jag och Simon ett nytt bad i Uppsala. Alltså det är inte nytt men för oss. Vi cyklade ca 5,5 km ut till Gamla Uppsala och ett bad precis bakom kullarna. Detta innebär att vi badade i fyrisån för första gången.
 
 
 
Vi hittade även på en äng.
 
 Så åt vi skitgod mat som det kommit upp recept på. mums.
 
Och så hittade jag på bilder från Triathlonet. Där ser ni också prispallen med den felaktiga vinnaren, jag står på rätt plats iallafall ;) fast utan trofé då.
 
 
 
Dagens intressanta - ytterligare bevis på att grönsaker - fem om dan, skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar
 

Läser i dagens UNT om ytterligare forskning som visar att den som äter mycket frukt och grönt klarar sig bättre mot att drabbas av sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar. Det är en stor META-analys som ägt rum genom Harvarduniversitetet som haft med 16 studier från olika länder och då även Sverige med 72 000 deltagare. Jag citerar
"När forskarna närmare granskade vilka som hade dött och vilka som fortfarande var i livet fann de ett nära samband mellan den dagliga "dosen" av frukt och grönsaker och risken för att dö under uppföljningsperioden. För varje extra portion per frukt och grönt per dag sjönk dödligheten med cirka fem procent, men bara fram till viss gräns. Att äta mer än fem portioner frukt och grönt per dag förbättrade inte ytterligare överlevnadschanserna.

Den sänkta dödligheten för frukt- och grönsaksätarna gällde framför allt död i hjärt- och kärlsjukdomar. Däremot fanns inget tydligt samband mellan hur mycket frukt och grönt man åt och risken för att dö i någon cancersjukdom.

Resultaten av den nya metaanalysen ligger i stort sett i linje den nyligen publicerade delstudien bland kvinnorna och männen i Uppsala, Västmanlands och Örebro län -- och med rekommendationerna från Livsmedelsverket i Uppsala om att äta mer frukt och grönsaker.

Också den svenska studien kom fram till att den optimala konsumtionen av frukt och grönt för att förbättra sina överlevnadschanser är fem portioner per dag. Enligt den lever de som äter den mängden i genomsnitt hela tre år längre än dem som brukar rata frukt och grönsaker på matbordet."

Varken mer eller mindre alltså, eller aa helst mer då. för att ta del av hela artikeln, läs HÄR:
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen