overloaded och sanningen om fördelningen kvinna/man

Gårdagen blev verkligen toppen. Det var lite osäkert först om hur många som skulle komma, förra veckan hade inte haft så bra uppslutning. Men vi ställde iordning stolar, riggade power pointen och jag fick en "mygga" att prata i vilket var nervöst bara i sig.
Jag hade gjort iordning fika vilket var;
-rågkusar med kalkon, bordsmargarin, paprika och groddar (fans med ost för veggisar)
- min Blåbärs- och vaniljproteinchiapudding toppat med färska hallon och blåbär
- Tasty helaths "nyttiga" chokladbollar
- Tasty healths Cappuchino och choklad proteintryfflar
 
allt var uppskattat av fikat.
 
 
 
 
 
Det slutade med ca 25-30 personer som åhörare, det största antal jag haft hittills. Var nervös först men sen övertog den där behagliga känslan. Det är ju så himla roligt.
Jag hoppas att alla tog med sig någon lärdom med sig hem.
Jag är så himla glad och vill tacka alla (som läser här) och som var där för att ni kom. varje persons närvaro betyder mycket för mig. 
jag fick en bok av biblioteket som tack, en med översiktsbilder över hela världen under en dag. något att bita i när tid finns över I guess.
 
 
Just nu har jag världens huvudvärk. Åkte till och med hem tidigare från föreläsningen. tror att det kan ha att göra med att jag varit nervös konstant nu i två hela dagar. adrenalinpåslaget har ju varit stort hela tiden. Ska försöka vila lite och sen sätta igång med plugg och tentaplugg innan HIT väntar och sedan middag och vin med brudarna - camilla är på besök från Umeå.
 
Dagens intressanta - bildningen av definitioner kvinna och man

Läste en artikel eller krönika i UNT Idag skriven av Lucas Hermans som berör något som vi pratat mycket om på kostsociologin. Jag brukar gilla hans texter och den här tar upp kön och genus. Han skriver om något så tragiskt som en kvinna som har en sjukdom som heter polycystiskt ovariesyndrom vilket leder till skäggväxt. kanske inte skitkul för en 23-årig tjej. i början gjorde hon allt för att raka, vaxa, bleka för att få bort håret men hon blev ändå extremt retad i skolan. ren och skär mobbning för att hon såg annorlunda ut, eller snarare för att hon ser ut som en kille fast hon är tjej. den bild vi har av hur en kille ska se ut. turligt nog konverterade den här tjejen till sikhism, en religion som gav henne styrka och numera har hon sitt långa skägg fullt synligt för alla. hon menar att det det hänger på är "jag känner mig mer feminin och sexig, och tror även att jag upplevs så".
Det här har vi pratat om i skolan på kostsociologin. det är vi som bildat genus och att det bara finns man och kvinna beror på vår historia och kultur. Men man ser ju mer och mer nu, exempelvis i enkäter, att man kan välja andra val som kön. Om vi tänker på omklädningsrum så borde det finnas ett tredje alternativ för den som är osäker på sitt genus just för dagen där denne kan välja att byta om.
Det som jag tycker är intressant är att det även, så klart, går att överföra på vår kost. Det är lite läskigt att tänka att det beror på hur män tränar och äter att de ser ut som de gör. de äter MYCKET mat och lyfter TUNGA vikter på gymmet. tjejer äter LITE mat och går på PASS. så länge vi fortsätter såhär så kommer tjejer att vara små och nätta och killar stora och starka.
Den som bryter mot de normer som råder bli stigmatiserad. tänk bara på kvinnor som väljer att kroppsbygga, majoriteten av tjejer säger då "usch, hon ser ut som en man". men vem bestämmer det egentligen?
jag kan tycka att det är rätt fränt med tjejer som har ett blixtlås* istället för klyfta som bröst.
detsamma gäller för killar som väljer att bära nagellack, örhängen och kjol. Då tittar alla fullkomligt snett och tänker "att den där är det nåt fel på" "definitivt bög" osv. 
Låt oss ändra dessa regler!
 
*det här är ett riktigt blixtlås
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen