Äppelcheesecake

Hade ganska ont i foten igår efter loppet, liksom under foten. tänkte att det skulle lägga sig över natten. men icke. jag har så ont och kan inte gå utan att halta lite, det är som att den är ihoptryckt och skulle behöva stretchas ut. beror förmodligen dels på nya löpardojorna men också alla andra skor som har en tendens att vara mindre på vänsterskon. eller så är min vänsterfot helt enkelt större. blir alltså ingen HIT idag då jag definitivt inte kan studsa runt, får istället åka till gymet strax och sen köra spinning. tråkigt men sant.
men innan dess ska jag lägga upp ett mycket gott recept. Det är ett med äpple igen, älskar ju svenska höstäpplen, allra helst varma. Den här gången gjorde jag om bakasockerfritts äppelcheesecakerecept och det blev riktigt lyckat. jag har nämligen äntligen hittat hasselnötsmjöl, älska ICA Kvantum liksom. som jag har letat runt här i uppis.
 
 
Sockerfri Äppelcheesecake

2 port (380 kcal/port)
 
20 gram kokosolja
½ dl mandelmjöl
2 msk hasselnötsmjöl
½ msk koksmjöl
1 msk sötningsströ
1 krm vaniljpulver
1 krm kanel
 
fyllning:
½ litet svenskt äpple
25 gram jordnötssmör
 
cheesecakefyllning:
1 ägg
½ dl matlagningsgrädde 4%
30 gram creeme cheese 4%
½ msk sötningsströ
1 krm vaniljpulver
1 krm kanel
 
Gör såhär: sätt ugnen på 175 grader. värm oljan lite snabbt i micron, inte så att det smälter men blir mjukt. blanda i resten av ingredienserna och knåda till en deg. tryck ut i en 12cm- springform.
 
 
 
skiva äpplet och lägg över degen. smeta på jordnötssmör över.
 
 
 
vispa ihop smeten till cheesecakeblandningen.
 
 
 
häll över kakan och ställ sedan in i ugnen och grädda i ca 35 minuter långt ner.
 
 
and voila!
 
mumsigt värre!
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen