Sesam- och fiberhuskpanerad torsk med kvarg- och creme fraice baserad remoulad

Jag var ju på kalas i helgen då det intogs en hel del vanliga bakverk och bröd, min mage mår sådär då utan att gå in för djupt i detalj. I tisdags var jag iallafall hemma hos Simpan och vi skulle få laga mat ihop och hade bestämt oss för gratäng. när det väl var dax var jag inte ett dugg sugen på det. men tänk så gott med panerad torsk och remouladsås. Kajsa hade haft något liknande i matlådan i måndags som inspirerat mig.
Panering och remouladsås måste inte innebära något onyttigt, det finns smithål som vanligt.
jag hade ingen vidare lust att trycka i mig mjöl och ströbröd heller.
googlade runt och hittade diverse substitut och skapade sedan en egen blandning som blev toppen. något jag varmt rekommenderar till glutenintoleranta där ute.
 
 
Sesam- och fiberhuskpanerad torsk med kvarg- och creme fraice baserad remoulad
 

4 port (676 kcal/port med 80 gram kokt potatis (en liten) och 150 gram kokta morötter)
 
Fisken: 419 kcal/port
2 paket torskfilé a 400 gram
1 dl majsstärkelse
½ dl fiberhusk
salt
peppar
1 ägg
1 dl sesamfrö oskalat
1 msk smör till stekning
 
Gör såhär: Blanda ihop majsstärkelse, fiberhusk och kryddor i en tallrik med gaffel. Vispa upp ägget med en gaffel i en annan tallrik. Häll sesamfrön på ytterligare en tallrik. Dela fisken i portionsbitar. Börja med att doppa den i "mjölblandningen" sedan i ägget och till sist sesamfröna. Stek på medeltemperatur i panna.
 
såsen: 105 kcal/port
 
1 dl creme fraiche 8 % fett
½ dl lättkvarg
½ dl lätt creme fraiche 15 %
2 msk lättmajonäs
4 msk bostongurka
3 msk inlagd kapris
salt
peppar
curry
 
Gör såhär: Blanda ihop alla ingredienser. Dela eventuellt på kaprisen innan. Salta och peppra och ha i curry om så önskas. Låt såsen stå och dra i kylskåpet medans fisken och potatisen/grönsakerna tillagas.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen