Varmröktlaxpaj med Romsås

Och det tredje inlägget för idag. visst märks det att jag har en hel del tid över nu?
Har iallafall lagat mig en supergod paj som jag måste dela med mig av receptet på. Jag valde att göra en pajdeg som finns i min "Muskelmatsbok". Fyllningen är dock tagen från pajer.se. I stanningen har man i gräddfil vilket leder till att man inte måste blanda i ost. 
Det i kombination med botten gör att man får en "nyttigare" paj som innehåller mycket fiber och protein och därför blir väldigt mättande. Enjoy!
 
Pajdej:
150 g lätt kvarg
1 dl fiberhavregryn
2 dl grahamsmjöl
2 msk rapsolja
2 msk vatten
1 tsk salt
 
blanda ihop allt och tryck ut i en smord form. Nagga med gaffel och grädda skalet i 10 minuter i 200 grader.
 
fyllning:
200 gram kallrökt lax
150 g spenat (färsk eller fryst)
60 g kikärter (egentligen sparris, hade en öppnad burk kikärter hemma)
70 g cocktailtomater
 
2,5 dl gräddfil
2,5 dl lättmjölk
3 ägg
salt
kryddor
 
vispa ihop stanningen och krydda den efter behag. dela laxen och cocktailtomaterna i lagom bitar. lägg allt i formen och häll stanningen över. grädda i 45 minuter i 200 grader.
 
vispa under tiden ihop 0,5 dl gräddfil, 0,5 dl lätt kvarg, 1 msk hackad rödlök, 1 msk stenbitsrom (eventuellt dill). servera pajen med såsen och sallad.
 
 
571 kcal/port
 
Efter middagen for jag och Johan ut för att hitta lite kontroller. Riktigt varmt och skönt även på kvällskvisten. Stan var fylld av sommarklädda människor. 
Något som jag tycker är helt fantastiskt är att vi mitt i skogen stötte på flera personer med Hittaut-kartor i högsta hugg. På en fredagkväll. Något som också fanns där ute i skogen var fin utsikt och en massa spångbrädor. himla kul att springa på och får mig att tänka tillbaka på min och Kikkis vandringar i Ramundberget i somras. Jag fascineras fortfarande av allt Uppsala har att erbjuda. Det gör att jag trivs som fisken i vattnet.
 
 
Nu ska jag dricka lite kaffe för att kunna hålla mig vaken länge. måste ju öva inför imorgon när jag ska vara på bröllop hela natten.
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen