Sommarlov och Tonfiskbiffar med Sweet chilikvarg

Idag hade jag mitt sista seminarium innan det var dax för sommarlov. Lämnade även in Verksamhetsbeskrivningen så nu är jag en fri människa. Kruxet är bara att jag är en så otroligt rastlös person. vad gör man när man har en massa ledig tid?
Jag är inte en sån som kollar på serier eller lyssnar på podcasts. Jag anser att det är "slöseri" med tid. Men när man har massor av tid då? Egentligen borde jag titta på min syster, hon är expert på att ta det lugnt och bara vara. det som är jobbigt är bara att jag som sagt blir sååå rastlös. 
Något har också hänt efter helgen. Eller om det har att göra med hormonrubbningar och den mens jag inte ens har/får. Är känslig och skulle kunna börja gråta för minsta lilla. Är sötsugen som tusan och lättretlig som ett bi. Men det är som att en stor saknad och ångest skapats nu när bröllopet är över som vi gått och laddat för så länge. Även att plugget är slut och att man helt plötsligt inte ska sitta och plugga på all ens lediga tid.
Deppig är jag iallafall och exakt vad det beror på kan jag inte riktigt säga.
Känner mig trött och det är kallt ute. helst av allt skulle jag bara vilja dra täcket över huvudet. Dock har jag ett HIT-pass inbokat om en timme. Är inte ett dugg sugen men vet ju att jag kommer att vara snäppet gladare efter det där passet. 
 
Igår kom iallafall tjejerna över på lite hamburgergrillning som ett avslut på kursen innan alla åker iväg till Stockholm, Norrland osv. Det var jag, syrran, Kajsa, Camilla, Mikaela och Matilda. en riktig tjejkväll som var mysig. Solen tittade tillochmed fram fast det var kallt. Chevréburgare blev det, mums!
 
 
 
 
Imorgon väntas jobb på Konsum också. slipper man fundera över hur den dagen ska dödas ;)
 
Lagade supergoda Tonfiskbiffar idag som jag hittat recept på hos Activeform.se
 
Tonfiskbiffar med Sweet chilikvarg

6 mindre port. (303 kcal/port utan sallad)  Annars 4 portioner
 
3 burkar tonfisk
strimlad purjolök
1 ägg
1 dl fiberrikt ströbröd
2 msk tomatpuré
1 msk grillkrydda
2 msk fisksås eller soja (jag använder alltid soya)
½ lime (saften)
1 burk kvarg 10% fett
salt
peppar
rapsolja att steka i (ca 4 msk)
 
Sås:
4 dl kvarg lätt
3 msk sweet chilisås
1 tsk honung
½ lime (saften)
salt
vitpeppar
 
Gör såhär: Blanda ihop allt till smeten och ställ i kylskåpet ett tag. Blanda ihop såsen och ställ även den kallt. Värm en stekpanna och klicka i smeten som biffar. stek på medelvärme så att du ändå får en fin yta. Servera biffarna med en god sallad på exempelvis färsk vitkål, morot, gurka och tomat samt sweet chilikvargen. Det är väldigt gott med blomkål till också. Jag kokade brysselkål och morot och åt de varma till.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen