GLP-1, för lite sömn och ökad aptit

Igår var jag med om något traumatiskt. efter en supergod middag i form av "GI-lasagne" som simpan knåpat ihop så åkte vi till vavd för gympass. Recept kommer upp när näringsberäkningsprogram finns till hands. när vi kom hem hade det redan börjat skymma. Simon fick sms från sin kompis just som vi kommit in på parkeringen. han undrade om vi hört allt skrik som pågått från en bil strax bredvid macken i skärplinge (båda två bor ett stenkasst ifrån). vi knatade runt huset och mycket riktigt så var någon riktigt upprörd där. vi var för långt i från för att kunna se något men gissade på att en person antingen fått ett psykiskt sammanbrott, blev slagen eller födde barn. det visade sig att det var det sistnämnda. meningen "jag viiiiill iiiiinte" upprepades många ggr, likaså ljud som helt klart var skapade av en otrolig smärta. vi stod och tjuvlyssnade genom fönstret och jag var helt beredd på att höra ett barnskrik, det kom inte, inte heller någon ambulans. jag led med henne, kul att pluppa ut en unge på vägen mellan skärplinge och karlholm liksom. nej fy. tillslut kom ambulansen iallafall och mitt barnafödande har skjutits upp många år kan jag säga...

Idag börjar jag inte jobba förrän 15, därför gör jag det jag är bäst på - planerar in tokmycket och stressar.. Började morgonen med en PW i solen som sen försvann, ovanligt..
Har sedan kastat mig på buss och tåg till Uppis för att byta garderob (läs packa om väskan som jag bor i just nu)
Har även hunnit med blomvattning, gå i genom papper och kört bröst + mage på Friskis. Riktigt givande pass och nu jäklar har jag ökat i vikt på bänkpressen + 2,5 kg. Klarade dock endast två utan hjälp och mest pinsamma idag var när jag körde setet före innan ökning och fastnade med stången på bröstet och fick rulla av stången längs kroppen. Tur att man har - AA i bröstkupa och relativt platt och stark mage ;)
Blev lax till lunch, det här receptet finns redan upplagt på bloggen fast då med rödkål istället för vitkål. Det är lite godare men man bör ju äta efter säsong och färsk vitkål går inte av för hacker det heller. Ni kan söka på "lax med rödkål- och valnötssallad" här i bloggen för att hitta det då jag skriver från telefonen just nu och inte kan länka.

DAGENS INTRESSANTA:
Har tjatat om det förr, att jag blir så förstörd dagen efter jag varit uppe sent för att agera chaufför eller liknande. Jag blir inte bara trött och grinig utan mycket hungrigare och bottenlös med. Svaret på varför fann jag i UNT idag. Vi har ett hormon som heter GLP-1 som är aptithämmande och halterna stiger i blodet efter en intagen måltid. Men får inte kroppen tillräckligt med sömn, 7-8 timmar, så blir stegringen av hormonet fördröjt med upp till 90 minuter. Det här leder till att folk är benägna att lättare småäta och tros vara en av orsakerna till att långvarig sömnbrist leder till fetma. Alltså är ordentlig sömn viktig för en god ämnesomsättning, ökad mättnadskänsla och viktkontroll.

Kommentarer :

#1: Linnea

Men guud, på fb förstod jag det som att du hört att någon pratade om sin graviditet. Huuaaa :O

skriven

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen