Pulsklockan - my BFF

Vilket fantastiskt påfund, pulsklockan. Jag har en otrolig användning av den i min träning, visserligen bara under löpning och spinning men det är inte så bara. Under mina spinningpass har jag en tendens att svimma lätt, vet inte helt vad det beror på men misstänker att det är dåligt med syre där inne och att man kropp är dålig på att ta upp syre.Iallafall så går det utmärkt med klockan då jag vet vid vilken puls jag kan ligga innan jag blir svimmig. På så vis kan jag spinna på utan problem. Alla borde ha en pulsklocka. Med den kan man pressa sig själv till det yttersta om det är nödvändigt vill säga. exempelvis om man tränar inför ett lopp eller så.
 
 
apropå lopp så anmälde jag mig ikväll till Blodomloppet. En flack mil som går här i Uppsala i maj och som blir som en liten morot till löpträningen. 
Jag tjatar om att jag mår bra hit och dit, ni som följer den här bloggen måste ju ha börjat ledsna. Men jag tror att det är viktigt att höra och tycker själv att det är intressant att se hur man kan lära känna sin kropp och veta vad som passar bäst. jag vet och känner direkt när jag slarvat och "fått" i mig för få kalorier i måltiderna, då blir jag trött och orkeslös och får kämpa extra hårt på passen. Detta kan jag också veta för att jag mestadels vet vad det jag äter innehåller både om man ser till makronutrienter (kolhydrater, fett och protein) men även kalorier. Något jag provade idag och som verkligen gjorde skillnad är att jag inte bara åt en frukt utan även en hemmagjord "bar" till mellis. receptet hade jag hittat i "Muskelmat-boken". Jag var inte alls lika dödshungrig eller orkeslös. Fick även känna på "runners high" efter spinningpasset. Underbart vad livet har att erbjuda.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen