"Snabba" surdegsbrödet

I måndags när jag kom hem efter jobbet så insåg jag att "fan jag skulle behöva baka bröd imorgon". När man bakar med surdeg så är det alltså försent att komma på det dagen före. Detta för att ja glömt/inte kunnat "mata" Benny (min surdeg som bor i kylskåpet i liten mängd i en burk) så att han skulle kunna bli stor och brukbar. detta tar ungefär ett dygn till. Men så kom jag på att jag skulle vilja prova Bagarens surdeg - Råg Surdeg. Utgiven av kronjäst. alltså surdeg färdig på burk. de har massor av recept på sin hemsida där man enkelt kan baka med surdeg. I julas gjorde jag Vörtbröd med surdeg från deras hemsida,blev supergott.
Deras hemsida hitter ni ----> här
 
Iallafall så bytte jag ut "min" surdeg mot en burk Rågsurdeg och gjorde sedan precis som jag brukar. Resultatet blev helt klart godkänt. Smaken var dock inte lika syrlig och pikant, vilket är något jag gillar med mina svampar/bakterier i den tyska degen (sjukt att det är bakterier som styr smaken genom syratal osv.) Med den köpta surdegen blev resultatet liiite plattare men passar nog en person som är nyinskolad i surdegssmaken.
slänger upp ett recept om någon vill prova
 
Fridas version av snabbsurdeg
 
2 stora kakor (blir 8 bitar och alltså 16 portioner)
 
dag 1:
1 burk Bagarens surdeg - Råg Surdeg
2 dl vatten
2 dl rågmjöl
 

Blanda ihop i en skål på kvällen och täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur över natten.
 
dag 2:
½ paket blå jäst
2 dl vatten
surdegen från dagen innan
1½ tsk salt
1 tsk honung
½ dl solrosfrön
½ dl pumpakärnor
½ dl krossat linfrö
rågmjöl
 
smula ner jästen i en ny bunke och häll över vattnet. blanda ut jästen och tillsätt sedan resten av ingredienserna utom rågmjölet. när allt är en homogen massa tillsätt mjöl tills degen börjar släppa på skålens väggar. lägg över plastfolien igen och ställ in i ugnen och tänd ugnslampan (skapar lite mer värme än rumstemperatur). Låt stå 4-6 timmar. Ta ut degen och dela den på två. den är ofta ganska kladdig så var inte rädd att använda rågmjöl, bröden får gärna vara lite vita. tryck ut delarna till två kakor på bakplåtspapper på bänken. värm under tiden upp en plåt i ugnen på 275 grader. När ugnen blivit varm, spruta iskallt vatten över bröden med en blomspruta, ta ut den varma plåten ur ugnen och lägg på bakplåtspappret med bröden och skjutsa in i ugnen. sänk ugnen till 250 grader och grädda i ca 15 minuter, tills bröden fått lite yta. sänk sedan ugnen till 125 grader och glänta på ugnsluckan genom att stoppa en kniv i mellan och fortsätt gräddningen i 35 minuter till. låt bröden svalna på galler och sedan inlindade i en bakhandduk.
 
 

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen