Enkel tomatsalsa

Det händer inte allt för ofta men ibland slänger jag ihop käk som bara blir en portion. Storkok is the shit som leder till att man inte måste laga mat precis varje dag, även om jag är en sån som tycker att det är kul så är det skönt att slippa ibland. att ställa sig och laga mat vrålhungrig efter jobb eller träningspass eller att för den delen bege sig in i en affär kan tillochmed få den hälsomedvetna att göra "dumma" val. nej planering ökar chansen för att lyckas.
Jag börjar jämt tänka "jaha, vad tusan ska vi hitta på nu då" det finns ju nämligen tusentals och åter tusentals olika rätter och kombinationer. Igår fick det bli en kycklingfilé på 180 gram, bakad i ugnen med lite rapsolja och kryddor, Mungbönspasta till det. Supergod för den som inte testat. (Det går givetvis att ta vanlig pasta till men näringsinnehållet blir annorlunda då.) tidigare hade jag slängt ihop en tomatsalsa som smakar mer och bättre ju längre den får stå. det här skulle nästan kunna räknas som "snabbmat" om man gjort salsan dagen före och bara ska tillaga kycklingen under tiden man gör något annat, tog 20 minuter i ugnen på 200 grader för mig.
Med kyckling, pasta, salsan, lite riven parmesan och en klick kvarg fick jag en lite finare fredagslunch, kändes lyxigt och med högt proteinvärde och inte så högt kolhydratsvärde. Genom att göra en sås av grönsaker uppnår man en fräschhet och inte den där dåsigheten som av gräddsås eller liknande. Recept på den salsan kommer längst ner, prova gärna :)

Idag är vilodag och alltså tråkigaste dagen på veckan. Huuaa. Igår pratade jag och simon om att tänk att det finns människor som bara tränar EN gång i veckan. Inte vilar EN gång i veckan. Helt fantastiskt. Iallafall så får man göra det bästa av situationen och för att göra det så roligt som möjligt. Det innebär ätardag. Började lite smått redan igår med kalas hos Simons morfar med kakan på bild här nedanför som efterrätt, fy tusan så god den var, har varit sugen på choklad så sjukt länge, antar att det är en kvinnlig period som egentligen är på ingång. Sen har jag jobbat halva dagen idag. Nu ikväll väntar kalas hos mina kusinbarn med förhoppningsvis massa gott kaffebröd (brukar vara så) sen bio med simon och syskonen och då något gotta till :)

TOMATSALSA:
2 port

1 tomat
1/3 rödlök
Färska basilikablad
4 svarta oliver
1 tsk olivolja

Salt
Svartpeppar
Citronsaft

Hacka allt och blanda i en skål. Krydda efter smak. Låt stå i kylskåp och dra till sig, ju längre desto bättre.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen