slav under en anläggnings schema

Jag gillar lediga dagar. när man egentligen inte har några måsten. när man kan äta frukost länge, ringa samtal, gå långa promenader med hund och Camilla sen dricka kaffe och laga lunch. när man kan gå runt och shoppa på Biltema och sommarpimpa bilen. mm jag gillart.
vi pratade idag om träning. eller det gör vi föresten rätt ofta. men det är inte alla som förstår det här tror jag. när man lever efter olika pass och dess tider på Friskis&Svettis. under alla de veckor vi suttit och skrivit rapporter så har antingen jag smitit iväg på cirkelfys på onsdagar klockan 12 eller någon annan av mina tjejer vid någon annan tid på något annat pass. det är så självklart för oss liksom. "kan vi sluta vid 16.00 idag för då går ett spinningpass?" sure, svarar vi. för att vi förstår varandra. vi tycker att det är superkul. vi har hittat våra favoritpass och går gärna på dom, vecka efter vecka, månad efter månad. inget konstigt med det. vi lever vårat liv efter en anläggnings schema. och lika svårt och absurt som det kan vara för vissa att förstå det här. lika absurt är det för mig att vissa inte värderar träning högre.
Dagens intressanta
Många gånger har jag funderat över vart hungern tar vägen. som idag när jag var aphungrig, åt en macka som inte hjälpte säkert mycket och begav mig sedan till HIT (hög intensiv träning) på friskis. 10 minuter in i passet var hungern som bortblåst och fortsatte lysa med sin frånvaro ett bra tag efter passet. jag undrar verkligen vad det beror på, det är ju riktigt jobbigt när man inte är hungrig men vet att man måste äta för att inte bryta ner musklerna. jag har sökt lite på det och misstänker att det har att göra med hormonerna Leptin (mättnadshormon) och Ghrelin (aptit/hungerhormon). Ghrelin frisätts i vår mage och säger att vi är hungriga, hunger har alltså inget med hur full eller tom magen är direkt, kanske indirekt. Jag ska fortsätta undersöka saken men kanske är det så att mättnaden beror på att fettsyror ifrån fettväven frisätts under träning vilket sänker ghrelinnivåerna. ghrelin samverkar iallafall med fettväven med något slags feedbacksystem.

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen