.

nollningen är slut. eller ja nästan iallafall. på lördag väntas avslutningsgask då dom äntligen får bli "ettor". Det har varit kul, nu lite tomt. men med tanke på vilken monstervecka som väntar så gör det kanske inget. måste börja plugga inför tenta också som kommer om ca 2 veckor och jag fattar fortfarande inte vad det är vi ska läsa/skriva om?
Idag började vi allafall med sensorik. lärde mig bland annat att vi uppfattar smak i kombination/samarbete med näsan och att det är därför som vi inte känner smak när vi är förkylda men däremot om något är surt eller salt tillexempel.
Sen var vi i köken, jäkligt soft att hänga där några timmar på eftermiddagen när man var skitseg. Vi fermenterade grönsaker och gjorde sylt och saft. lärde mig också att man ganska lätt kan göra egen färskost. det får bli dagens intressanta:
om man silar bort vasslen från fil eller yoghurt så kan man blanda sin egen färskost av det som är kvar. bara att tillsätta färska eller torkade kryddor. vi gjorde naturligtvis med vitlök, mums!
kort från nollningen:
vi hade indien-tema
mina tappra tomater hade japan.
nu lär jag sova för annars blir jag så jävla trött imorgon. börjar 8 igen. suck!

Kommentera inlägget här :

Matbloggstoppen